Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av david94
Hejsan!

Ny kille här på forumet. Gick igår och köpte mig en s80 d5 men mycket utrustning! Vilken bil måste jag säga jämfört med min gamla v70.

Ett litet problem märkte jag rätt så fort:

Bilen har premium sound ljudsystemet men på förardörren funkar bara diskanten ( både den lilla vid backspegeln och även diskant från dörrhögtalaren. Liksom inget tryck i ljudet jämfört med höger fram t.ex. Är de kass högtalare eller va tror ni? Resterande dörrar fungerar kanon!

Mvh David
Ett ganska vanligt förekommande fel är att några av kablarna som går från karossen ut i dörren ledas av med tiden. Förardörren är ju i regel den som öppnas och stängs mest.
Jag skulle nog sätta mina pengar på att högtalaren gett upp. Testa använd fader/balans och spela musik i en dörr åt gången ifall det är fler trasiga högtalare. Jag har PS och i min bil var både bakre bashögtalarna trasiga. Köpte nya från skroten för cirka 1800 kr för båda (nypris är kring 2200 kr/st om jag minns rätt).

Kan förstås säkert vara ett problem med kabelhärvan också men testa lyfta av dörrsidan och koppla loss högtalaren och typ koppla ett batteri på den. Funkar den så ska det höras något, funkar den inte så, ja, händer inget. Tror jag använde ett AA på 1,5V och det gav ett svagt klick i en fungerande högtalare iaf.
Löst taget ur huvudet: tidigaste PS, t.ex min bil, har samma bashögtalare fram och bak. Inte allt för långt senare bytte man bakhögtalarna till några andra och senare bytte man alla fyra (men då med olika fram och bak).

Om du skriver ditt chassinr i tråden (sista sex siffrorna av VIN-numret) så kan jag kolla vilken du ska ha (antagligen kan du använda vilken högtalare som helst men jag tvivlar på att man bytte till sämre element).
Chassinummer är ingen fara att skriva offentligt, det är bara bilens serienummer typ.

30797726 ch -134000
8676891 ch 134001-186000
8676891 ch 186001-

Sista är bara bak med andra högtalare fram, andra är det samma runtom. Chassinummerna gäller S80 så det är ju annorlunda om du söker på artikelnummerna på bildelsbasen. Första, som du "egentligen" ska ha, verkar inte gå att få tag på där just nu. Fanns massor för ett år sedan när jag köpte, hittade två från en C30. Högtalarna som fanns ser identiska ut iallafall så jag hade nog vågat chansa. Köp av jönköpings bildemontering om de har, fråga om du får returnera den om den visar sig inte passa (vilket jag tror den kommer göra). De har alltid varit bra att ha att göra med i min erfarenhet iallafall.

Du behöver popnitar också, art. nr 973884 om du köper på volvo. Jag körde en mcgyver-lösning ett halvår med bultar och lite brickor men skulle rekommendera popnitar.
av david94
Grymt tack för fint svar!

Min hette ju som du sa 30797726. Provade koppla en annan och då funkade det!

Ska man prova beställa en 30657445 från jb och hoppas på det bästa?

Någon som vet skillnaden på dessa 2?
När mina högtalare var trasiga besökte jag en volvo-verkstad för att få lite priser och då två PS-högtalare gick på cirka 4400 fick jag tipset High Performance-högtalare för cirka 400 kr/st skulle passa, men han tyckte jag skulle köra på dynaudio-grejerna om jag hade råd eftersom de var så pass mycket bättre. Jag har tyvärr (?) aldrig lyssnat på en HP-stereo på den här generationens Volvo så jag kan inte uttala mig om hur bra de är eller inte men Dynaudio-anläggningen är ju ljudsystemens motsvarighet till V8:an, iallafall enligt andra forumskribenter som påstår sig veta. Eller så är det lättare att sätta en etikett på det när just den stereon hade ett egennamn, ungefär som harman-kardon fr.o.m MY15.

Personligen tycker jag PS på MY14 låter bättre än dynaudio-anläggningen i min bil men om det beror på andra högtalare eller annan mjukvara eller kringutrustning har jag absolut ingen aning om. Mindre bastung och mindre mid, mer distinkt bas och klarare ljud. Inget jag lyckats krana fram ur min EQ ännu även om jag tycker PS i min bil låter bra.

Summa summarum: köp vad som helst, PS om du får tag på det, HP om du inte är så noga eller om du bara vill ha två fungerande högtalare lite enkelt. Är man inte ljudintresserad så skulle jag gissa HP räcker långt. Tyckte länge att HU-600-anläggningen i P2:orna var bra bara för att den gav lite av allt, bara man är nöjd själv liksom.

Edit: lång utläggning av mig men nu ser jag att det kanske inte var helt obefogat. Artikelnumret du skrev är inte en PS-högtalare iallafall, om det sen är en performance eller high performance vet jag inte.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]