Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
snepo skrev:
Mwi skrev:
snepo skrev:Hur långt är det? Över 100 mil
Nej det är bara 95 mil :D första stoppet är i Söderhamn det är 55 mil och då är det dags för lunch o kissepause, nästa stopp är i Umeå om man kör fwd.
Jaha "bara" 95 mil. Lugnt,gjort på en eftermiddag haha. Eftersom jag har dålig rygg,så klarar jag kanske 30 mil i ett sträck. Gärna kortare
Nja det är svårt att få ett snitt över 200 km/h med en Volvo och om man vill behålla körkortet så är det väl inte lämpligt, ligga 15 över är ganska lagom men helt klart är Volvos stolar sköna att sitta i en hel dag. Jag är så lyckligt lottad att jag inte har problem med ryggen, men det styr man ju inte själv.
av Schmoyoho
snepo skrev:Jo jag vet det. vxl lådan funkar väldigt likadant som den gjorde på min förra bil,merca. Förutom manuella läget,där drog man åt vänster för nerväxling,höger uppväxling. Nu är det åt höger upp och ner. Konstigt att de lagt det på högersida.
Ligger till vänster med uppväxling framåt och ner- bakåt fr.o.m MY13 då man bytte växelväljare. Har kört en merca med automatväxel några gånger och jag var mest förbryllad över zick-zackmönstret man var tvungen att dra spaken genom för att nå D.
Användarvisningsbild
av snepo
Schmoyoho skrev:
snepo skrev:Jo jag vet det. vxl lådan funkar väldigt likadant som den gjorde på min förra bil,merca. Förutom manuella läget,där drog man åt vänster för nerväxling,höger uppväxling. Nu är det åt höger upp och ner. Konstigt att de lagt det på högersida.
Ligger till vänster med uppväxling framåt och ner- bakåt fr.o.m MY13 då man bytte växelväljare. Har kört en merca med automatväxel några gånger och jag var mest förbryllad över zick-zackmönstret man var tvungen att dra spaken genom för att nå D.
Hade inga problem med det. Bara dra den nedåt så hamnar den i D
av Gabriel
Mwi skrev:
joel80 skrev:När jag kör Jönköping-Umeå sparar jag 1timme och 15 minuter på att höja snitthastigheten med 15 km/h, kör jag V70 fwd så behöver jag bara stanna för att äta o kissa, kör jag awd måste jag även stanna en gång för att tanka :cry:
Det går att köra awd långa sträckor utan att tanka oxå. Jag kom hem från en semestertrip igår, första tanken landade på 0.64 och andra på 0.61. Inte illa för en semestserlastad bil i den storleken.
Användarvisningsbild
av ER
Schmoyoho skrev:Sexväxlade automaten har mig veterligen spärrar som inte tillåter uppväxling hur som helst. Fyran tidigast i 40 km/h, femman tidigast i 50 och sexan tidigast i 70. Sen om du valt någon av de växlarna manuellt så växlar inte lådan ner självt förrän några km/h under spärrarna men det kanske beror på belastning.

ER: Om du kan lägga i sexan i 50 är nog något galet. edit: insåg just det finns manuella lådor också men sexan i 50 lät lågt.
Nädå inte alls. "50" på mätaren är ju inte i närheten av 50 riktiga km/h, snarare runt 40-45 och mera troligt under 43. Ligger jag 50 riktiga km/h enligt GPS så går 6:a i men det minsta under 48km/h så vill 5:an i och vägrar dra i 6:an fast jag piskar den att så göra.
Sällan man ligger på "80" på 80 väg, snarare runt 85-88 mätarfart då man lärt sig vad den riktiga hastigheten är när mätaren visar X och man då vet vad det egentligen är och man på inget sätt bryter mot lagen eller fastnar på bild.
Användarvisningsbild
av joel80
I min förr-förra Volvo från 2006 skiljde det 7-8%. Felvisningen i kmh ökade alltså med farten. 120km/h på mätaren var inte mer än 110km/h.. 50km/h var ca 46km/h.

Senaste bilarna som varit nyare har det skiljt mindre, samt att det inte ökat med hastigheten. Med olika stolekar på däck skiljer det också olika mycket, så man får ha lite koll när man bytet till/från vinterdäck.
av Schmoyoho
Jag tror att bilen vet en någorlunda exakt hastighet (lite fel eftersom det finns marginal mellan programmerad däckomkrets och monterade däck) men att bilen bara filtrerar farten som visas. Jag har kört en XC70 plattan i mattan som likt alla andra XC-bilar är spärrade till 210. Mätaren gick till cirka 215-220 innan det tog stopp. Som mest är det en felvisning på knappt 5%, alltså i 210. Någon som orkar räkna kan väl fundera på om 3 cm avvikelse mellan programmerad och verklig omkrets kan tänkas stå för det?
av Mwi
När man kör på planmark och ställer farthållare på 100 km/h så skiljer det följande mellan min Garmin GPS och bilens hastighetsmätare.
Med 205/60 16" så visar GPSen 95 km/h och med 225/50-17 så visar GPSen 98 km/h, har aldrig använt GPS tillsammans med 18" fälgar så där vet jag inte.
Denna skillnaden har varit på alla V70 jag har kört, GPSen visar rätt hastighet fick tyvärr ett intyg på vägen för något år sedan från en kalibrerad laser :(
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]