Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tänkt sätta ledramp på taket på min v70.
Min v70 II har både rails & lasthållare ( fästen i taket på innanför dörrarna mellan a-b stolep & b - c stolpe )

Har en önskar att montera den så lågt ner som det går. Så de inte kommer se ut som någon epa raggare med ledramp som sticker ut utanför bilen & bygger 1 dm ovanför railsen. Men vill samtdigt lätt kunna ta lös den när den inte ska användas. Dvs sätta dit på hösten lätt kunna ta lös på våren.
Men vill ju samtidigt inte tjuven lätt ska kunna ta lös ledrampen.

Finns ju takräcken som är låsbara, kanske går använda?
Eller sätta den under en vingprofil takräcke. Sen borra genomgående skruvar å fästa ihop ledrampen med vingprofilen. Samt svetsa bultarna så ledrampen inte enkelt går skruva lös. För vingprofil takräckena är väl låsbara?

Sätter man en ledramp ovanpå ett vanligt ex thule takräcke blir ju den totala höjden så hög. Vill ha det lågbyggt :-)-)

Har sett lite olika montage. Hur har ni gjort som monterat?
vingprofil.jpg
Ledramp monterad på vingprofil
vingprofil.jpg (719.08 KiB) Visad 16906 gånger
10538522_10152659032327940_506624470_n-330x247.jpg
Denna ledramp är verkligen lågt placerad. Men ser ut va lätt skruva lös också för den som vill ha den.
10538522_10152659032327940_506624470_n-330x247.jpg (29.16 KiB) Visad 25164 gånger
Ingen här som ens har en tanke eller nått tips att ge?

Må väl finnas en hel del v70 & xc70 där ute som har / vill ha bra lyse?

Sett flera xc70 med ledramp på taket iaf.

Jo visst det är mitt i sommaren nu och 25 grader varmt ute. Men om 2 månader drygt är det mörkt om nätterna / kvällarna och då vill man ha ledrampen monterad :lol:
Exyzäta skrev:Med min erfarenhet som tradarchaufför får du för mycket ljus på motorhuven för att det ska vara behagligt och ditt mörkerseende blir hämmat av det. Bara min personliga tanke och smak, men du gör ju som du vill.
Vad jag hört så är det inte ett problem om man sätter ledrampen en bit bak.

Jobbar också som lastbilschaufför så jo ja vet hur du tänker. Det är motorhuv och i speglarna man inte vill ha ljus.
Samt att man måste kunna slå av den takmonterade ledrampen om det snöar mycket så man bara kan ha på xenon helljusen.
börne skrev:Kommer ju se epa ut hur du än monterar, fruktansvärt fult enligt mig. Gillar inte extraljus alls så är väl kanske fel av mig att yttra mig :wink:
Behöver inte vara fult alls. Jag hade mina extraljus fasthållna med rostfria vingmuttrar och snabbkoppling på elen. Jag hade dem i bagaget och "snäppte" bara dit dem om jag körde bil på natten där det var otilfredställande gatubelysning.

Dvs på dagtid synns de inte alls, för då ligger de i bagaget, och på natten ser du inte att de sitter där för detär ju mörkt :-)

Tävlingsbilar gör likadant, extraljusen "snäpper" man ju bara dit på natten.

Bild

På dagen kör man utan.

Bild
Been there done that med löstagbara ljus och komplett värdelösa fästen som Light-ON. Slutar med att ljusen sitter monterade hela tiden när det antigen glappat sönder totalt och behöver verktyg för att ta lös, stabbstag vibbat sönder pga ljämn normal svensk väg osv.
börne skrev:Kommer ju se epa ut hur du än monterar, fruktansvärt fult enligt mig. Gillar inte extraljus alls så är väl kanske fel av mig att yttra mig :wink:
Monterat som bild1 på vingprofil så håller jag med, som bild 2 nersänkt mellan rails så ser du inte dom framifrån och kan då heller tycka det ser EPA ut.
Fast på V70/S80 ser det B ut hur man än gör med rejäla/stabila fästen som QPAX/VOOL/KAMA osv. där man har riktiga extraljus stående och LED ramp 23-30" hängande under lite halvdiskret för att komplettera då ramp aldrig kan ersätta riktiga ljus.
ER skrev:Been there done that med löstagbara ljus och komplett värdelösa fästen som Light-ON. Slutar med att ljusen sitter monterade hela tiden när det antigen glappat sönder totalt och behöver verktyg för att ta lös, stabbstag vibbat sönder pga ljämn normal svensk väg osv..
Inga som helst problem om du använder kvalitetsgrejjer. Jag använde kraftig rosfri profil som jag svetsade. Inga vibrationer eller något som vibbade sönder.

Dessutom blir det ännu lättare med ledramp som är demonterbar än stora halogen/exenon lyktor..

1. Kräver inte så hög ström så konakten blir slimmare
2. Inbyggd regulator som ger samma ljus inom 9-32 volt så spänningsfall i ledningar och kontakt är inget problem
3. Lättare vilket ger mindre vibrationer och extra stag behöv ej
4. Slim så den tar ingen plats bagaget är den inte är monterad.

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

B4b B4b,A modellen