Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
I 50 km/h kan jag möjligen tvinga min automatlåda att lägga i femman, men definitivt inte högsta växeln (sexan). Själv lägger den i femma strax över 50 km/h, och sen kommer sexan vid ungefär 70 km/h, om jag inte accelererar då.
av Mwi
joel80 skrev:Min vanliga sträcka mellan Stockholm-Gävle på 165km innehåller ca 60km 120-sträcka. Skillnaden på att hålla 135km/h där eller 120km/h blir rätt liten. I 120km/h tar 60km 30min, i 135km/h tar det 26min och 40 sekunder.. Jag skulle alltså spara 3:40min på att ligga 15km/h över där.. Men förbrukningen ökar markant..
När jag kör Jönköping-Umeå sparar jag 1timme och 15 minuter på att höja snitthastigheten med 15 km/h, kör jag V70 fwd så behöver jag bara stanna för att äta o kissa, kör jag awd måste jag även stanna en gång för att tanka :cry:
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:I 50 km/h kan jag möjligen tvinga min automatlåda att lägga i femman, men definitivt inte högsta växeln (sexan). Själv lägger den i femma strax över 50 km/h, och sen kommer sexan vid ungefär 70 km/h, om jag inte accelererar då.
Samma här,femman går att lägga i runt 50km/h,manuellt. Sexan kan jag inte lägga i under 60 km/h iaf. Har inte provat över detta.
av Schmoyoho
Sexväxlade automaten har mig veterligen spärrar som inte tillåter uppväxling hur som helst. Fyran tidigast i 40 km/h, femman tidigast i 50 och sexan tidigast i 70. Sen om du valt någon av de växlarna manuellt så växlar inte lådan ner självt förrän några km/h under spärrarna men det kanske beror på belastning.

ER: Om du kan lägga i sexan i 50 är nog något galet. edit: insåg just det finns manuella lådor också men sexan i 50 lät lågt.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:
joel80 skrev:Min vanliga sträcka mellan Stockholm-Gävle på 165km innehåller ca 60km 120-sträcka. Skillnaden på att hålla 135km/h där eller 120km/h blir rätt liten. I 120km/h tar 60km 30min, i 135km/h tar det 26min och 40 sekunder.. Jag skulle alltså spara 3:40min på att ligga 15km/h över där.. Men förbrukningen ökar markant..
När jag kör Jönköping-Umeå sparar jag 1timme och 15 minuter på att höja snitthastigheten med 15 km/h, kör jag V70 fwd så behöver jag bara stanna för att äta o kissa, kör jag awd måste jag även stanna en gång för att tanka :cry:
Hur långt är det? Över 100 mil
Användarvisningsbild
av snepo
Schmoyoho skrev:Sexväxlade automaten har mig veterligen spärrar som inte tillåter uppväxling hur som helst. Fyran tidigast i 40 km/h, femman tidigast i 50 och sexan tidigast i 70. Sen om du valt någon av de växlarna manuellt så växlar inte lådan ner självt förrän några km/h under spärrarna men det kanske beror på belastning.

ER: Om du kan lägga i sexan i 50 är nog något galet.
Men man kan starta på trean,enligt instrboken. Så hade min förra bil också,gick inte att växla upp hur som helst. Inte ner heller för den delen.
av Schmoyoho
Du kan manuellt lägga i 1, 2 och 3 och starta på de, ja. Men överstiger du någon viss hastighet så kommer bilen på nytt gå ner på ettan när du stannar, om du inte manuellt växlar ner själv dvs.
Användarvisningsbild
av snepo
Schmoyoho skrev:Du kan manuellt lägga i 1, 2 och 3 och starta på de, ja. Men överstiger du någon viss hastighet så kommer bilen på nytt gå ner på ettan när du stannar, om du inte manuellt växlar ner själv dvs.
Jo jag vet det. vxl lådan funkar väldigt likadant som den gjorde på min förra bil,merca. Förutom manuella läget,där drog man åt vänster för nerväxling,höger uppväxling. Nu är det åt höger upp och ner. Konstigt att de lagt det på högersida.
av Mwi
snepo skrev:Hur långt är det? Över 100 mil
Nej det är bara 95 mil :D första stoppet brukar bli i Söderhamn det är 55 mil och då är det dags för lunch o kissepause, nästa stopp är i Umeå om man kör fwd.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:
snepo skrev:Hur långt är det? Över 100 mil
Nej det är bara 95 mil :D första stoppet är i Söderhamn det är 55 mil och då är det dags för lunch o kissepause, nästa stopp är i Umeå om man kör fwd.
Jaha "bara" 95 mil. Lugnt,gjort på en eftermiddag haha. Eftersom jag har dålig rygg,så klarar jag kanske 30 mil i ett sträck. Gärna kortare
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset