Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vegard73
Hei alla, finnes det nån SW update til ACC'n?

MY11 XC70 D3 AWD.

En MY16 XC70 D4 AWD Sport jeg hadde på lån hadde en ACC som jeg opplevde som lite mer "smooth"...?! Opplevde at min MY11 var lite mindre "snill"

Eller er det bare en opplevning og ikke mer å tenke på?

Var på Bilia for firehjulskontroll etter ombygging til Dynamic chassis, og jeg ba de sjekke for mulige SW-updates til ACC.

De visste for det første ikke om det fantes, og ville heller ikke bruke tid på det. Tid jeg betaler for... Så jeg dro hjem uten å ha fått svar :/

Håper noen kan hjelpe :)
philipsguy skrev:Kan du beskriva skillnaden lite bättre?
He he, jeg kan prøve...

Jeg syns MY16 var lite mer avslappad, og at min MY11 jagar lite mer, at den tappar "synet" av bilen forran oftare/tidligare enn MY16

Omtrent... :)

vet du nått om SW-update finns?
Jag TROR att det kan vara en annan radarsensor efter MY14. De äldre modellerna hade ju en "pirate patch" över sensorn medan 14 och senare har ett lite mindre lock mer integrerat i grillen som påminner om den som sitter i 60-serien. Kan ju i och för sig bara vara en kosmetisk skillnad.... Har din My11 kameran och lasern eller kom den året efter?
Körde en XC70 2012 i helgen med ACC och upplever stor skillnad mot min XC70 2016. Min är betydligt mjukare i rörelserna, plus att de känner av förändringar i trafiken snabbare.

Har dock ingen aning om det bara är mjukvara, eller även hårdvara som gör denna skillnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
apersson850 skrev:Där ser man. Jag tycker min 2012:a fungerar bra. Det gäller nog att inte provköra något nyare...
Min farfar köpte en fabriksny 244 år 1980 med finesser som servostyrning och överväxel, den stod sig som "the shit" (eller top notch då) i hans ögon så länge han körde bil. Jag tror man växer fast vid en bil ju färre andra bilar man kör, annars kanske man upptäcker det finns andra sätt att göra saker på.
av PeMa
Har en V70 -09 och en XC70 -15, båda med ACC, och kan bara hålla med. 09'an tvärbromsar så fort den får korn på en lastbil i 85 km/h på motorvägen vilket kan ge ryckig körning om man inte hunnit byta fil innan... -15 är mycket mjukare i samma situationer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min som är mitt emellan då (2012) är uppenbarligen det även farthållarmässigt. Några tvärbromsningar blir det inte för att den får korn på en lastbil, men det känns ju att den släpper efter på gasen. Vilket är helt rimligt i det läget.
Har någon svag aning om att det pratades om att min var tredje generationens mjukvara för adaptiv farthållare, men jag är inte säker på det.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]