NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
mattiasv60 skrev:Om du hade problem vid längre körning, men inte vid en kortare tur - inte så att oken kärvar lite vilket ger anliggande bromsar? Märker du att någon/några bromsar blir väldigt varma vid körning? Det brukar kunna ge en del vibrationer...
/Mattias
Det där ska jag kolla idag. Jag ska köra samma sträcka idag om några timmar, och då kommer jag att märka det. innan jag åker ska jag backa snabbt och tvärnita ett par gånger. Det kan leda upp en del, även om oken naturligtvis måste fixas.

Varma bromsar är inte bra. Vad jag förstår kan det skada fettet i hjullagren, så att deras livslängd kortas.

Men om bromsen ligger åt, borde väl vibrationerna kännas även när man inte bromsar?

P.
Vilken bilmodell har du? Jag får återkommande samma problem på min v50 men har ännu inte listat ut vad som är felorskaken då jag byter skivor och belägg samt fräschar upp oket och sedan brukar det vara borta ett år. Har tidigare kört med biltemas belägg som enligt en källa inte är kantslipade vilket då ska orsaka detta problem. (Förutom att biltemas belägg ska sota mera än andra)
Prova att köra bilen från den vilat nån timme, bromsa rejält efter några 100 m och kör några km till. När du sen skall stanna försök att motorbromsa så mycket som möjligt , gärna uppförsbacke och bromsa så lite som möjligt. Gå direkt ut och känn på alla skivor, är de inte varma ligger ingen broms på, är någon varmare än andra ligger troligen den bromsen på , alternativt går skivan varm pga den är skev. OBS! Var försiktig, du kan bränna dig, fukta fingret i en flaska med vatten.

Är nog vanligast att vänster bakbroms ligger på pga strulande parkeringsbroms.
av Andis
Vad jag ville få fram med mitt förra inlägg är att.

Det är tydligen extremt ovanligt med skeva skivor.
Mest vanligt att skivorna blivit olika ythärdade som gör att det skakar.

Har själv varit med om att bytt belägg och skakandet har gått över, efter ett tids körande och funderat på hur det gick till. Det var då jag hitta denna sida som förklarar detta med ythärdningen.
av Peakens
På min v50 t5-05 så har jag också haft skakningar/vibrationer osv vid bromsning men sa inget på besiktningen och häromdagen så tog jag tag i saken efter en lång tid och började kontrollera framvagnen och på vänster fram när jag skulle skruva tillbaka hjulet så märkte jag att när jag drog åt hjulmuttrarna så flyttade sig hjulet bakåt nån cm och tog då hjälp av en person som drog medans jag kröp under och tittade och såg att bakre länkarmsbussning rörde sig lite väl mycket enligt mig.

Var inte helt säker men jag bytte länkarm och gjorde en hjulinställning då den vart helt fel inställd som jag kunde se bara jag tittade framifrån och det var inte lite...stackarn fick skruva ca 15mm och det satt inte lite och den där framvagnen måste nästan ställts in med dålig länkarm för så mycket skulle det inte vara för att byta länkarm tyckte han. Men en annan historia det, summa av byta länkarmen för mig vart iaf att alla skakningar i ratt och vibrationer vid inbromsning försvann. Så kan vara ett tips att kolla upp.
Intressant. Jag behövde också justera styrleden senast. Hmm kanske är länkarmen kass på min också.
av CPM
dieselputte skrev:Prova att köra bilen från den vilat nån timme, bromsa rejält efter några 100 m och kör några km till. När du sen skall stanna försök att motorbromsa så mycket som möjligt , gärna uppförsbacke och bromsa så lite som möjligt. Gå direkt ut och känn på alla skivor, är de inte varma ligger ingen broms på, är någon varmare än andra ligger troligen den bromsen på , alternativt går skivan varm pga den är skev. OBS! Var försiktig, du kan bränna dig, fukta fingret i en flaska med vatten.

Är nog vanligast att vänster bakbroms ligger på pga strulande parkeringsbroms.
Detta är kollat, och skivorna var svala.

Jag får hissa bilen och kolla upphängningarna som Peakens nämnde.

P.
av CPM
Diagnosen är ställd: bilen var på service i fredags. Man undersäkte vad det var, och det var enligt meken främre skivorna som var skeva. Jag fick ett prisförslag, men tänkte byta själv.

Vilka fabrikat av skivor är bra, och vilka ska undvikas?

P.

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]