Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Oftopic

Byte olja på syrran och hennes mans bil när dom köpte den förra året.

En Tiguan bensinare 2 år gammal som rullat 4300mil var servad ett år innan vid 3200 mil.
Enligt datorn ett år kvar innan nästa service blev oroad när jag såg oljan i den.

Kolsvart olja som dieselolja i en bensinare. ?
Kan den blir så svart på 1100 mil eller kan dom hoppat ett byte? Trots stämplad på VW service.
Den såg inte så illa ut när den bytes i år efter ca 1000 mil.
dongan skrev:Sitter och kollar efter olja till vår V70 2,4d -07.
I bilen står det att den ska ha A5/B5.
Däckonline tycker det går bra med A3/B4 eller C3.
Oljemagasinet tycker B4 i viskositet 0w-40 eller 5w-40.
Castrols oljeväljare anger bara en olja, Castrol EDGE 0W-30 A5/B5 Ti.
Hur kan det skilja så mycket?
A5/B5 ska ju vara det enda rätta men kan man köra någon annan?
Bilen har gått 27800mil.
Enklast är väl att bara beställa en 20 l dunk a5/b5 från tyskland för ett bra pris och förtränga problemet i tre år till.
av THP
Andis skrev:Oftopic

Byte olja på syrran och hennes mans bil när dom köpte den förra året.

En Tiguan bensinare 2 år gammal som rullat 4300mil var servad ett år innan vid 3200 mil.
Enligt datorn ett år kvar innan nästa service blev oroad när jag såg oljan i den.

Kolsvart olja som dieselolja i en bensinare. ?
Kan den blir så svart på 1100 mil eller kan dom hoppat ett byte? Trots stämplad på VW service.
Den såg inte så illa ut när den bytes i år efter ca 1000 mil.
Tja..
Att olja blir svart är ju faktiskt ett sundhetstecken. Det betyder att den tvättar bra och får med sej sotpartiklarna mot filtret. Filtret i sin tur tar tyvärr inte hand om precis alla storlekar på partiklarna. Man filtrerar egentligen bara bort det grövsta. Resten anses inte kunna vålla skada och därmed får dom vara kvar. Sen är det ju så att man finge ha ett helt separat reningssystem för att kunna filtrera det finaste. Det skulle gå alldeles för sakta nämligen.
Tyvärr är det i princip omöjligt för gemene man att avgöra om det är själva körningen som genererat mer sot som sen tvättats från cylinderväggarna. Eller om det är så att något skippats.
Enklast och bäst är väl att kasta in ett oljebyte om man är osäker. Det är ju bättre med ett för mycket, än ett för lite.
min V70N 2007 2.4 170hk körs på 0W-30 olja castrol

min gamla V40 1999 T4 199hk körs på hel/halv syntet 5w-40 olja, vad tror ni hade hänt om man slängde in 0w-30 olja i den gamla bilen? Hade bilen kunnat köra på så låg viskositet och 30 står väl för tempen utomhus? men en turbo bil kanske bara ska köras på 5w-40, vet en som prövade 15w-40 på en 2.0T och blocket sprack även fast handboken sa att 5-15w-40 fungerade på bilen fast vad dom nu menar med bergsklättring med en bil o då köra 10-15w-40 vilka bilar klättrar uppför branta backar/berg om inte xc70?
Valfri liten skitbil som körs av någon i närheten av alperna klättar nog mer berg än så gott som alla XC70s som rullar i sverige.. Att rulla över svenska kullar är ju inte särskilt slitsamt i sig. Det är snarare kyla och skit som ställer till det.
SBergdahl skrev:Valfri liten skitbil som körs av någon i närheten av alperna klättar nog mer berg än så gott som alla XC70s som rullar i sverige.. Att rulla över svenska kullar är ju inte särskilt slitsamt i sig. Det är snarare kyla och skit som ställer till det.

Men om kyla ställer till det ska man väl inte ha en tjock olja? är väl mer en tunnare olja då?
av vipera
Tjena!

Vilken motorolja är absolut bäst att hälla i min v70 2001 140hk d5252t? Bilen har gått 28000 mil och jag tycker mycket om bilen så vill byta till olja som är mest optimal för motorn.

Då jag inte haft bilen så länge har jag ingen aning om vad det är för olja i, kan det vara bäst att ta en delsyntet med tanke på osäkerheten och antalet mil motorn gjort (istället för helsyntet)?

Jättetacksam för tips :-)
av MickeM
vipera skrev: mån 11 maj 2020, 16:58 Tjena!

Vilken motorolja är absolut bäst att hälla i min v70 2001 140hk d5252t? Bilen har gått 28000 mil och jag tycker mycket om bilen så vill byta till olja som är mest optimal för motorn.

Då jag inte haft bilen så länge har jag ingen aning om vad det är för olja i, kan det vara bäst att ta en delsyntet med tanke på osäkerheten och antalet mil motorn gjort (istället för helsyntet)?

Jättetacksam för tips :-)
Du har väl en rekommendation för motorn i fråga. Håll dig till den.
Delsyntet finns väl knappast någon anledning till. Det florerar lite halvmyter om att helsyntet kan lösa upp skit. Men grundfelet är ju bristande service i så fall, och det sker isf oavsett hel eller delsyntet.

Vilken firma som säljer oljan, eller har tappat upp den på dunken kvittar.
Så är det. Resten är snobberi.

Men motorolja är en religion för många, så ska du promt ha märkesolja finns den att beställa från nätet. Den ger väl lite imponeringsfaktor när du berättar för polarna, och inte dom tveksamma blickarna du kanske får om du säger ordet "Biltema".

Men, motorn kunde inte bry sig mindre....
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]