Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
MickeM skrev:Inre knutens c-ring (i växellådan) har Volvo för 80spänn, men det är ovanligt att den pajar. Jag har alltid återanvänt den.

Yttre knutens C-ring pajar ibland, och den säljs bara med damasksats eller drivknutsats. Inte löst någonstans.
Alltså den jag menade är den som håller skålen på plats inne i vxl lådan, den skulle man bryta loss med en kofot tror jag, så den ringen menar du kostar 80kr?

Jag tänkte byta hela drivaxel, det känns som om det är enklare så då det här med kulor och mönsterordning dom ska ligga inte riktigt är min grej.
av MickeM
Ja, det är c-ringen på inre knutens tapp in i växellådan jag menar.
Den är en fjäderring. Inget man "knäcker" på det viset.
Inre knuten släpper i växellådan med ett KLICK.

Ta ur yttre knuten ur hjulnavet, och bänd sen ut inre knuten ur lådan (med förståndigt våld), medan hela axeln är ihopmonterad.
Håll ihop inre knut och axel när du tar den ifrån bilen bara, och dra aldrig i själva axeln utåt.
Så in i h-e lätt ramlar den inte isär.
En medhjälpare som håller yttre knuten, medan man bänder ut inre knuten, är att föredra.

Den kan glida åtskilliga cm ut och in, utan att trilla isär, men drar du i axeln för att få ut inre knuten, så drar du defenitivt isär den.
Då blir det kladdigt och pilligt, men inte omöjligt.

Varför byta axel?
Risken att du råkar dra isär den nya axeln, är ju nästan lika stor, eller hur?
av Alexxelax
MickeM skrev:Ja, det är c-ringen på inre knutens tapp in i växellådan jag menar.
Den är en fjäderring. Inget man "knäcker" på det viset.
Inre knuten släpper i växellådan med ett KLICK.

Ta ur yttre knuten ur hjulnavet, och bänd sen ut inre knuten ur lådan (med förståndigt våld), medan hela axeln är ihopmonterad.
Håll ihop inre knut och axel när du tar den ifrån bilen bara, och dra aldrig i själva axeln utåt.
Så in i h-e lätt ramlar den inte isär.
En medhjälpare som håller yttre knuten, medan man bänder ut inre knuten, är att föredra.

Den kan glida åtskilliga cm ut och in, utan att trilla isär, men drar du i axeln för att få ut inre knuten, så drar du defenitivt isär den.
Då blir det kladdigt och pilligt, men inte omöjligt.

Varför byta axel?
Risken att du råkar dra isär den nya axeln, är ju nästan lika stor, eller hur?
Okej då förstår jag , då kanske man inte ens behöver byta låsring?

Jag har redan lossat klämman som håller damasken, trodde det var så man gjorde och allt blev bara fel på den inte knuten, kulorna ramla ut och massa geggig olja så tänkte att det är kört.

Hur är det att bara byta drivknuten?
Den gamla drivaxeln ser så sönderrostad ut med abs ringen som smulas sönder.

Tänkte mer att jag sliter ur den gamla så trycker jag in den nya, men det kanske låter mycket enklare än vad är?
av MickeM
Har du drivaxeln i näven, så är det ju exakt samma jobb att montera en ny som den gamla....
Nu är ju din inre knut isär iofs.
Det är drivknutsfett i knuten, och inte olja.
Den går att få ihop inre knuten igen, men det finns flera sätt att att vrida det, och bara ett är rätt.
Den blir stel, på de felaktiga visen, (har jag hört). Aldrig gjort det själv.
Pussel!

ABS ringen kan du köpa ny på Biltema för runt 70kr. Finns på flera ställen.
Bort med den gamla, och gör rent någorlunda från rester av den gamla.
Slipa inte för mycket, så den nya ringen blir glapp. Ytrost kvittar.
Den nya knackas på försiktigt och RAKT, och ÄNDA IN till spåret slutar.
Jag brukar värma den med värmepistol, så den expanderar något.
Vissa limmar den, men inte jag.
av Alexxelax
MickeM skrev:Har du drivaxeln i näven, så är det ju exakt samma jobb att montera en ny som den gamla....
Nu är ju din inre knut isär iofs.
Det är drivknutsfett i knuten, och inte olja.
Den går att få ihop inre knuten igen, men det finns flera sätt att att vrida det, och bara ett är rätt.
Den blir stel, på de felaktiga visen, (har jag hört). Aldrig gjort det själv.
Pussel!

ABS ringen kan du köpa ny på Biltema för runt 70kr. Finns på flera ställen.
Bort med den gamla, och gör rent någorlunda från rester av den gamla.
Slipa inte för mycket, så den nya ringen blir glapp. Ytrost kvittar.
Den nya knackas på försiktigt och RAKT, och ÄNDA IN till spåret slutar.
Jag brukar värma den med värmepistol, så den expanderar något.
Vissa limmar den, men inte jag.
Okej och låsringen som ska in i växellådan, är det bara trycka in den eller måste man slå in den?

Ja menade självklart fett och inte olja.
Okej det var inte dyrt alls.

Tillbaka till en gammal fråga i tråden, drivaxlarna skiljer sig beroende på låda? Automat har den med "tre hjul" och manuell med kulor? Är det endast de som skiljer?
av MickeM
Inre knuten i växellådan har det alltid bara vart att trycka in och höra Klick!

Yttre knutens C-ring kan man få krångla lite med när den ska ihop, efter att man delat den.
Jag antar att du inte har det.
av Alexxelax
MickeM skrev:Inre knuten i växellådan har det alltid bara vart att trycka in och höra Klick!

Yttre knutens C-ring kan man få krångla lite med när den ska ihop, efter att man delat den.
Jag antar att du inte har det.
Tack för hjälpen, ska montera i dagarna så får vi se hur det går.

Den inre knuten kom ut som nämndes innan med lite kraft från en mindre kofot utan problem.

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]