Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gangefors
Volvo v40 T4 -99.
Har problem med att det trycker ut olja genom oljestickan och olje påfyllnads locket. Några förslag.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Rengör vevhusventilationen. Lyfter du på oljestickan när motorn är varm och det bolmar ut rök så är det vevhusventilationen som är tät.
av Gangefors
Har precis byt vevhus ventilationen så det är inte den som spökar. Kan det hända om motorn spika, misstänker att den spika när jag pressar den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
När du säger att du bytt vevhusventilation så är följdfrågan vad du menar att du bytt den, jag menar, vevhusventilationen är inte en detalj, det är flera.

Och svaret på din fråga om spikningen är nej, det påverkar inte trycket i vevhuset. Spikar den har du/kommer du dock snart få andra, mycket värre problem..
Varför tror du att den spikar?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Gangefors skrev:Har precis byt vevhus ventilationen så det är inte den som spökar. Kan det hända om motorn spika, misstänker att den spika när jag pressar den.
Ja men har du gjort rent kanalerna i blocket? För det är ju tätt på något ställe eftersom att du fortfarande har övertryck i vevhuset.
Användarvisningsbild
av andersbe
Gangefors skrev:Har precis byt vevhus ventilationen så det är inte den som spökar. Kan det hända om motorn spika, misstänker att den spika när jag pressar den.
Gör en kompressions prov, toppackningen kan vara kass. :-O)
av Gangefors
Jag har byt burken i vevhus ventilationen, har inte rengjort kanalerna i blocket så det är nog nästa uppgift. Angående spikningen, har forskat mer i det och jag har nog inte dom tecknen för en spikning.
Det som händer är att när jag ger full gas och släpper kopplingen så hackar den precis som den inte får bensin, den kommer dock igång efter ett par sekunder. Ibland går den även långt ner i tomgången.
Bränslepumpen fungerar som den ska och det kommer bränsle fram till fuel railen.
Kan det vara spridarna som är igensatta?
Om det är topp packning ser man inte det i oljan och på färgen på avgaserna? En kompis har en kompressions mätare så jag kommer att kolla det också.
Kan också nämna att jag har den bara att köra på strippen med, så det är mycket fullgas :lol:
av benka1
Förmodligen sitter vevhusventilationen igen i den stora slangen ner till turbon min tryckte ut olja genom stickan även fast jag gjort rent det mesta utom den,plocka lös den nere vid turbon o blåste med tryck luft mycket riktigt den slangen va igen koksad så nu trycker den ingen olja genom
stickan,sen kan det ju vara kolvringarna som är slut då trycks kompressionen ner i vevhuset o ut genom stickan möjligt fel då du kör på strippen!
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]