Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blues1
Hej alla bilkunniga! Köpte bilen för tre år sedan, har funkat bra och har gått runt 25000 mil, men för en tid sedan har den börjat "rycka" lite smått i hastigheter kring 50-70 trots att gaspedalen hålls stilla. Samma sak händer om jag använder farthållaren. Man känner det tydligt och på varvräknaren kan det handla om en ökning från 2000 till 2050 under en sekund och sedan tillbaka, tre-fyra sek senare upprepas det, osv.
Och när jag startar och kör iväg och vill öka farten långsamt kan jag få trampa ned gaspedalen bit för bit utan effekt tills plötsligt hela "trampet" slår igenom med ett ryck som en ketchupeffekt. Om jag inte kör så "gubbigt" utan trampar på mer bestämt går den som den ska vid acceleration. Behöver ju inte bero på samma sak.
Det finns ju naturligtvis värre problem som kan uppstå, men jag tänker att detta måste öka på bränsleförbrukningen.
Någon som förstår sig på detta, vad det kan vara och vad man kan göra åt det?
Åke
Hej igen o tack för engagemanget! Om det kan vara spjällägesgivaren kan inte jag bedöma, men att det skulle vara något med motorstyrningen och tillförsel av luft-/bränslemängd låter rimligt. Motorn hackar inte utan accelererar kort och snabbt för att direkt återgå och upprepar sedan regelbundet igen. Som om systemet inte kunde bestämma sig. I övrigt går motorn fint som den ska, svarar på gaspådrag och startar och stannar som den ska.
Motorn är en bensinare B5244S2, 138hk(103kw), jag har inga felkoder tyvärr, men inga varningslampor lyser på instrumentpanelen. Har sett att man kan köpa felkodläsare, men jag har ingen erfarenhet av att arbeta med en sån och därför ingen åsikt om vad som är bra val där. Kan det vara lämpligt att skaffa en sån?
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]