Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av quaker
Hej!
Skulle inspektera och byta lite bromsdelar och när jag lossade vänster fram ok så var ena glidpinnen fastrostad.... :-)-) hur gör man för att få loss den...sitter som berg!!!
en annan tanke var att kanske köpa helt ny bromsokshållare eftersom den andra glidpinnen är lite skadad i dammskyddet...var isåfall kan man hitta detta?
Eller byter man ut glidpinnen?
tack på förhand!!!
av sicnarf
Använd mycket WD-40, ta värme från blåslampa till hjälp. Eller borra hål på andra sidan och slå ut den. Hålet kan tätas sedan. Eller använda större mejsel som dorn för att slå ut bulten.
av ollen
quaker skrev:Hej!
Skulle inspektera och byta lite bromsdelar och när jag lossade vänster fram ok så var ena glidpinnen fastrostad.... :-)-) hur gör man för att få loss den...sitter som berg!!!
en annan tanke var att kanske köpa helt ny bromsokshållare eftersom den andra glidpinnen är lite skadad i dammskyddet...var isåfall kan man hitta detta?
Eller byter man ut glidpinnen?
tack på förhand!!!
Det bästa är värma, riktigt "röd", så släpper det. Bryt inte med kraftigt verktyg (rörtång el liknande), om infästning går får du byta hela ok-hållaren.
Glidpinnar går ofta att putsa och fetta in, gummitätningen läcker in saltvatten på vintern. Att byta till nytt hjälper knappast då "felet återkommer", så putsa med jämna mellanrum och fetta in.

mvh ollen
putsar "pinnarna"
av quaker
Hej!
Fick idag hem glidpinnarna och skall byta närsom... men jag behöver också byta bromskölden på samma hjul- är det krångligt? Misstänker att ABS krans ??:-/ osv måste bort först innan montering eller?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har aldrig fått det bra när det väl börjat kärva. Nya bromsokshållare kostar inte mycket (i alla fall kostade de inte mycket när jag bytte för några år sedan) och jag tycker att det är klart värt det att byta till nya när det börjat kärva.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]