Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
dissonans skrev:Slå på ac:n då? Man har ju fortfarande nytta av eco+-läget även om man vill ha luftkonditioneringen igång.
Vad är eco-läget ?
av andersuw
dissonans skrev:Slå på ac:n då? Man har ju fortfarande nytta av eco+-läget även om man vill ha luftkonditioneringen igång.
ACn var på. Men ECO-läget innebär att luftkonditioneringen går med reducerad styrka. Funkar kanske bra vid måttliga temperaturer men är inte så behagligt när det börjar bli riktigt varmt.
av andersuw
snepo skrev:
Vad är eco-läget ?
Ett särskilt läge för "snålkörning" som finns på vissa bilar av sen årsmodell. Vet inte exakt vilka bilar som har och inte har det. Innebär bland annat att växlingspunkterna för automatlådan ändras lite för att minimera förbrukningen samt att man kör utan motorbroms, åtminstone i lite högre fart, som på gamla Saabar med frihjul.
av dissonans
andersuw skrev:
snepo skrev:
Vad är eco-läget ?
Ett särskilt läge för "snålkörning" som finns på vissa bilar av sen årsmodell. Vet inte exakt vilka bilar som har och inte har det. Innebär bland annat att växlingspunkterna för automatlådan ändras lite för att minimera förbrukningen samt att man kör utan motorbroms, åtminstone i lite högre fart, som på gamla Saabar med frihjul.
Ah sorry, jag missförstod. Eco-klimat med ac på har fungerat bra i Sverige i sommar men jag kan tänka mig att det inte duger på fel sida 30-strecket :)
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:
Vad är eco-läget ?
okey då vet jag
av andersuw
dissonans skrev:Ah sorry, jag missförstod. Eco-klimat med ac på har fungerat bra i Sverige i sommar men jag kan tänka mig att det inte duger på fel sida 30-strecket :)
Ingen fara. Uttryckte mig lite oklart. Men ja, eco verkar inte vara ett läge man vill använda när det är riktigt varmt. Skall dock testa igen bara för att försäkra mig om att det inte var en tillfällighet att det bums blev väldigt varmt inne i bilen med eco-läget på och osvenskt sommarväder på utsidan. ;-)
av lauferx12345
Så där...avverkade förrigår/igår 230mil med varierad hastighet och allt ifrån 60km/h upp till 180km/h, för det mesta mellan 140-180km/h. Enl datorn i bilen förbrukningen 7,8 men enl min beräkning ca 8,3 i detta inräknat många köer och ac både på/av.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag pillrar aldrig med att slå på/av AC när jag kör. Vad skulle man göra det för? Om jag stänger av den så det blir varmare i bilen blir det obehagligt. När jag då slår på den igen ska luftkonditioneringen jobba ikapp att kyla ner luften och inredningen i bilen igen. Det blir ju noll i besparing med en märkbar försämring av komforten.
Användarvisningsbild
av joel80
När det är kallare ute än vad man behöver i bilen får man besparing.. Då kan fläkten gå lite snabbare för att spruta in svalare luft för att få ner temperaturen, men det behöver inte bli obehagligt. På vintern funkar det också oftast.. Bara i vissa temperaturer då man behöver AC för att driva ut fukt.. Men man behöver inte hela tiden sitta i så torr luft som möjligt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, men numera är ju luftkonditioneringarna sluga nog att inte kyla ner inkommande luft till +4°C och sen blanda i varmluft för att få det behagligt, utan doserar även kompressorkörandet en del.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]