Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abiz
Hej, köpte mig en V60 D4 my 15 idag och funderar redan på att köpa nya fälgar till den, men såg i handboken att man absolut inte skulle montera 19" på den. Någon som har erfarenhet av detta?

Vad bör jag tänka på när jag köper fälg på nätet? Går det lita på att fälgarna man köper passar om man anger sitt regnr?

Edit: Har förövrigt TPMS i bilen, är detta något som man kan flytta över från dom gammla däcken/fälgarna eller måste man köpa nya och vad kostar sådanna isf?
Användarvisningsbild
av kristianmann
Hej,

Angående TPMS då ska det väl vare sensorlöst via ABS'en? Har i alla fall så på min D4 MY16.

19-tums fälgar på V60 utan sportschassin är inte at rekomandera, då dom skulle ta i fjädarskålan fram. Ca. 50 mm skillnad mellan sports- och standardchassin i avståndet mellan nav och fjädarskål. Om du har sportschassin är 20-tums hjul inget problem. Kör 245/35-20 på min R-Design. Samma dimension som Polestarbilarne. 8) Kolla även min garagetsida för bildar på den uppsätningen.

Hoppas du förstår vad jag menar med mit halv-dansk-svenska språket. :D

Mvh,
Kristian
av abiz
Ja det hade ju varit perfekt om det var genom ABsen. Får kolla upp det med en volvo verkstad om ingen här har ett säkert svar på det :)

Bilen är en V60 business edition momentum, så antar att den inte har sportchassi, så det får nog bli 18 tum då :)
av Lövet
Jag har kört 245or på V60 utan att slå i någon fjäderskål. Det var standardchassi. Men mycket avstånd mellan var det ju inte ;-)
av Lövet
Exakt. Det spelar ju ingen roll om det är däck eller fälg ut till däcksytan.
av abiz
Lövet skrev:Exakt. Det spelar ju ingen roll om det är däck eller fälg ut till däcksytan.
Ne det låter ju logiskt när man tänker efter haha

Frågan är ju bara vilken profil man måste ha på 19" för att matcha diametern på mina 17" + däck.
Användarvisningsbild
av Perra83
gooose skrev:Std 19" på V60 är 235-40-19 och det är komfortablare än när jag hänger dit 17" vinterhjul

//Gooose
Ja std 19" går riktigt fint. Faktiskt bättre än std 18" :D

Jag ska försöka att matcha 17" vinterdäcken och ja tror de va 215/55 17 som var närmast.

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]