Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlindblom
Hej

Har en 245 -88, med B230 insprutare. Bensinmätarn står i botten och tänkte försöka fixa den (och ja, jag har testat att fylla i bensin :D )

har läst den här tråden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... inm%E4tare

Min fråga är om det går att kolla på enkelt sätt om det är själva visaren i intrumentbrädan som är kass. typ kortsluta ledningarna till den så att den går i topp kanske? vill börja i lätta änden av felsökningen...

sitter soppapumpen verkligen inne i tanken föresten? inte strax utanför? (vore väl lämpligare?)

tack för svar.
av Franken
på min 240 hade en kabel till mätaren gått av uppe på tanken löddade till baka den och så funkade den igen.
tror att det skall gå att kortsluta ledningarna har för mig att vi gjorde det för att se om mätaren var kass.
av mlindblom
upptäckte ny sak

ibland precis när man kallstartar den flyger mätaren upp en bit och sen sjunker med en gång...skumt
av Rådlös
Fungerar temperaturmätaren som den skall? Den spänningsmatas från samma spänningsregulator som bränslemätaren. Den skall ge 10 volt ut +/- 0,2 volt.

Om det inte är rätt, så kan du nog söka felet i instrumentpanelen.
av mlindblom
Jarå, tempmätarn fungerar som den ska och ger vetiga värden
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Soppapumpen sitter inte i tanken... däremot har du en armatur som sitter i tanken med en bajonettfattning. Ser ganska lätt ut att ta lös men för mig hade den rostat fast och det var fullt med dynga på den så jag fick ta en mejsel och hammare för att få den att gå runt.
Så ett litet tipps kan vara att blåsa rent med tryckluft innan du börjar så att du inte får hela tanken full i skit.
Armaturen hittar du om du tar bort mattan i bagaget, där hittar du en liten lucka som sitter med fyra skruvar om jag minns rätt, under den hittar du tankarmaturen med sugrör, potentiometern till tankmätaren och allt annat tjafs.

Och som Franken skrev så kan det lika gärna vara glapp i nån kabel... det kan du också kolla på samma ställen. Glapp hittar man oftast där kabeln börjar/slutar eller är skarvad, men inte alltid...lita på Murphy!

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]