Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

eventuellt kan det vara solenoidfel, eller slitna lameller
en solenoid är en elektrisk kopparspole med en magnetisk kärna som flyttar sig fram och tillbaka när spolen leder en ström och ett magnetfält bildas.
Kärnan sitter fast i en stav som går in i en labyrint av oljekanaler, ungefär som det det där spelet där man flyttar o vrider på gångarna för att plocka symboler.
Detta får oljan att flöda i olika labyrinter och pressa ihop multilamellkopplingar.
Generellt kan man säga att växellådan består av en planetväxel som liknar vårt solsystem.
planetväxeln har måna olika utväxlingar beroende på om man låser vissa planeter med kopplingslamellerna.
Varje växel(utväxling) är alltid ilagd och beroende på vilken/vilka lamellerpket som låses ihop så erhålls olika utväxlingar.
Skulle t ex fel lameller låsa samtidigt så slits de ut och det uppstår kraftiga virationer.
Troligtvis byte av ventilpaket som gäller, lockupen ska vara låst i ett sånt läge men pga en sliten ventil så hoppar den ur mekaniskt men eftersom datorn skickar signal att den ska vara låst så försöker den låsa och då blir det vibrationer.
Antar att xc90 oxå har den sexstegade lådan 06, har den gamla lådan så vet jag inte om lockupen låser på lägre växlar då kan det va nåt annat.

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]