Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ahlin85
hej har lite lätt panik ska på semester i morgon och bilen dog för frun.
945 96'a b230fk ltt
jag fick den att tända på start gas så troligen bränsle problem.

jag har bytt bränsle relä.
givaren vid svänghjulet.

när jag stod vi vägen i går så tyckte jag inte att jag hörde pumpen så vi drog hem den.
satte batterit på laddning ca 5 min prova slå på tändningen pumpen går men hackande ljud plocka ur pumpen har beställt en ny.
men nu i morse prova jag köra den i provbänk snurra så fint bygger upp tryck också men låter lite trött vid belastning men den gav 5 bar styck som dom ska.

kan det va så att pumpen går normalt i bland fast den är sliten?
eller är det vanligt med kabelbrott från relät till pumpen?
bilen har gått ca 27000 mil.
bränslefilter bytt för typ 2 år sedan.
bilen har spökat någon gång för ca 1 år sedan men bytte tändkablarna då och har gått bra sen men det kan ju ha vart pumpen då också om det nu är den.

har ni tips råd så bara ös på med svar/frågor
av Rådlös
Har du möjlighet att mäta hur mycket Ampere den drar? Det säger lite om själva pumpens status. Om den drar mer än vad en någorlunda ny och felfri pump drar, så är den sliten. Strömstyrkan (Ampere) ökar med slitaget, skulle man kunna säga.
Men, nu vet jag dessvärre inte själv vad en frisk pump skall dra, så längre än så kan jag inte komma med förslag. Men det finns säkert någon här på forumet som vet detta? Om inte annat en Volvoverkstad. Det måste ju finnas dokument om det på ett sådant ställe.
av NilsO
Ibland när pumparna går sönder kan man tillfälligt få igång dem igen genom att ruska om dem lite eller t ex banka på utsidan av tanken. Så det kan väl vara så att det är den som krånglar. Låter den mystiskt är det nog ett tydligt tecken.

Det är mycket vanligare att pumpen går sönder än att det t ex blir glapp i ledningarna, såvida ingen gjort fula lagningar tidigare, förstås.
av ahlin85
Jag mätte men en amper tång och den drar 4.6 typ fritt flöde ströp jag utloppet fladdrade amper en mellan 7A till 9.5 och den börja rycka när jag körde mot srängd ventil. Det käns som att det är fel på pumpen men känner mig inte riktigt 100%
när jag sökte på borch nr hitta jag data på en pump dwn såg dock inte riktigt ut som den gamla.
200lph 15.5A 5 bar.

Jag får 5 bar med min gamla pump.
Max amper 9.5
Flödet har jag inte mätt.
av NilsO
Originalpumpen på 940 med B230FK får dra 6.5 A vid 3 bar och 12 V.

3 bar är det normala trycket i bränslesystemet (vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn urkopplad). Flödet ska då vara 130 liter per timme.

(Källa: Fickdataboken.)
av ahlin85
Ok jag har ingen amper tång hemma så jag kan inte prova men jag mätte mot stängd ledning pumpen gav 5bar då. Jag får prova mäta den nya pumpen vid tillfälle och fixa en test rigg till den gamla då så jag kan mäta vid 3 bar. Med den nya pumpen har jag kunnat köra 2 mil fel fritt i alla fall. Jag får hoppas på att det var den som va fel men nu låter det normalt när man slår på tändningen. Tack och bock för all hjälp
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]