av andersuw - tis 12 jul 2016, 19:19
- tis 12 jul 2016, 19:19
#1092785
Förslaget om att införa en än strängare blå plakett är för övrigt inget nytt det heller. Diskussionen om detta har pågått i flera år nu. Det enda som är nytt är att man för några månader sedan fattade beslut om att den skall införas.
Mwi skrev:Ännu ett land i Europa har upptäckt nackdelarna med diesel som drivmedel.Inte alls. Bara ett exempel på oinformerad journalistik. Som Lövet påpekar har miljözoner funnits i Tyskland länge (de var först i Europa med detta såvitt jag vet) och att de i praktiken drabbar dieslar i högre grad än bensinare är heller inget nytt. Jag har en grön "Umweltplakette" till min V70 T5 -02 sedan många år tillbaka och kommer att skaffa en till min V70 D4 -15 nu i sommar. Båda bilarna kan också få den blå plakett man nu är på väg att införa när det blir dags. Att som i artikeln påstå att det nu är "många experter som menar att inga dieselbilar kommer att klara de nya reglerna" är rent nys. Alla dieslar som klarar kraven för Euro 6 klarar också kraven för den blå plaketten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6471626
Förslaget om att införa en än strängare blå plakett är för övrigt inget nytt det heller. Diskussionen om detta har pågått i flera år nu. Det enda som är nytt är att man för några månader sedan fattade beslut om att den skall införas.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut