Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Lite dum fråga kanske men jag känner att det är bättre att fråga först innan jag råkar göra något dumt.

Jag hade tänkt kolla om det är något luftläckage någonstans med hjälp av startgas. Den är ju väldigt lättantändlig så jag tänker att det nog är bäst att dubbelkolla så jag sprejar den på rätt ställen. Var någonstans är det bäst att spreja för att upptäcka läckage?

Bilen är en Volvo 240 -88 med B230F.

Tack för svar!
av Rådlös
Du skall spraya där du misstänker att det läcker. Om det läcker så suger motorn i sig gasen (motorn skall alltså vara igång) och då ökar den i varvtal. Då har man konstaterat att det läcker på en speciell plats. Det kan vara t.ex packningen mellan grenröret och motorblocket på insugssidan. Även andra ställen som t.ex slangar och annat. Men dom är ju egentligen lättare att lossa och se direkt. Men det kan vara en liten spricka i slangen och stosen som kan vara svår att se. Tänkbara läckor kan vara från luftmassemätaren och hela vägen in till motorn.
Du skall absolut inte fylla motorrummet med gas. Då blir det livsfarligt. Antag att man gör så och det blir ett överslag i en tändkabel eller annat. Då kan bilen "gå till väders" om man har fyllt motorrummet med gas. Använd i stället det lilla plaströret på sprayburken och rikta det mot misstänkta ställen och var måttlig. Gasen är eter och eter är en alkohol. Man skall vara måttlig med alkohol.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för det supersnabba svaret!

Jag misstänker inte något läckage direkt men vill ändå kolla. Så från luftmassemätaren och fram tills grenrörspackningen kan man kolla med en måttlig mängd startgas?
av sicnarf
Gör det på en kall motor så blir det säkrare för dig och lättare att upptäcka. Kolla på denna videos tredje alternativ.
av Rådlös
Ja, från luftmassemätaren och inåt. Det är ju luftmassemätaren som tar reda på hur mycket luft det passerar genom den. Det värdet skickar den till styrdatorn som i sin tur blandar luften med bränsle så att det skall komma så nära Lambda 1 som det bara går. Om det då läcker in luft någonstans så stämmer ju inte bränsleblandningen och styrdatorn ger mer bränsle för att hålla Lambda 1. Då blir det en "lång kedja" med felvärden som styrdatorn inte klarar av att reglera. LMM har sagt ett värde medan Lambdasonden säger ett annat. Styrdatorn "får fnatt!" I bästa fall sätter den en felkod. Och det här visar ju på att även om styrdatorn säger "Fel Lambdavärde!" Så är det ju inte säkert att felet är i Lambdasonden. Det är förmodligen mycket vanligare med läckage någonstans på dom ställen vi har pratat om här.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Någon felkod har jag inte och bilen går inte dåligt vad jag märker, men vill ändå kolla för säkerhets skull ifall det möjligtvis skulle kunna vara något lite läckage. Skadar inte att prova.

Tack för svaren! Kall motor är noterat.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du inte märker något eller har felkoder så är det nog slöseri med startgas, du får felkod på Lambareglering långt inan du märker att den går dåligt. Men vill du vara säker på att slippa framtida problem så skadar det inte att byta insugningsrörs och grenrörs packningarna + flänspackningen (mellan grenrör och främre avgasrör). Jag fick använda dubbla packningar där innan det blev tätt när jag hade problem för några år sedan. När du får felkod på det är läckan oftast så liten att du inte hittar eller har mycket svårt att hitta den. På min läckte det i insuget vid 4-ans cylinder och vid grenröret vid 1-ans cylinder. Plus då vid flänspackningen. När allt detta var fixat (det syntes att det hade läckt där) och bilen fungerade mycket bättre (745-a med B234F motor) fick jag fortfarande felkod (2-3-2 och 2-3-1), då tog jag isär kopplingen mellan främre avgasrör och katalysatorn, bytte till ny stålring och nya klämringar och skruvar så försvann felkoderna. Sedan började katen läcka när vi körde hem från Bohuslän med båten efter. Då plockade jag ner både kat och främre rör och svetsade dit nya flänsar som stålringen ligger i, sedan har det varit tätt och bränsleförbrukningen har sjunkit från 1,6 l/mil till nuvarande 1,1 l/mil. Numera har jag bytt till spridare från en Saab 9000 turbo och kör på E85 så det har nog ökat lite igen. Dessa reparationer har jag gjort under en tidsperiod på c:a 4 - 5 år och jag har kört med bilen hela tiden så det kan ibland "ta lite tid" att få gamla "kämpar" att gå som man vill att dom ska gå, istället för att dom går som dom själva vill gå. I och med att detta är en B234F (16V motorn) så är det numera "ordentligt vrid" i den (159 hk) och den orkar fortfarande upp till 200 km/tim (enligt mätaren) fast den rullat nu närmare 45000 mil (vägmätaren stannade för något år sedan)

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]