Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har ett mycket irriterande skrammel i min V70 D4 Sport 2015. Har haft den inne en gång hos Volvo men de kunde inte få fram ljudet vid provkörning så var svårt att vet var det kom ifrån men de hitta en lös list, dock var det inte det som gjorde missljudet. Ska lämna in den igen snart så hoppas ljudet kommer fram då.
Låter nästan alltid när jag åker med bilen och i hastigheter mellan 80-110 km/h.
Video på ljudet:

Nån som har nån idé vad de kan vara?

Förövrigt så gick jag igenom lite papper på bilen och ljudet fanns tydligen även vid första servicen på bilen, jag köpte den strax efter den var gjord.
av Schmoyoho
Känner igen skramlet från en XC70. Låter det inifrån bilen? Jag tror att i xc70ns fall så är det någon panel kring C-stolpen som är löst men inget jag satt mig in i. Hörs egentligen bara om man har stereon av.
av Jonnybcool
Ja det är filmat vid golvet på förarplatsen. Hörs rätt tydligt i bilen när man åker.
Användarvisningsbild
av JonasElander
Ljudet kommer inte från bakrutan då? :lol:

Jag har nämligen ett liknande ljud från bakrutan... antar att det har med låsningen därbak att göra...
Har du gnissel i mittpanelen med?
av Schmoyoho
Bakrutan eller bakluckan? Att låskistorna runtom i bilen kan skramla är en välkänd bonus-feature som löses genom att man stoppar dit lite fett där, ursäkta facktermerna, haken greppar pinnen.
av sorsj
Ett möjligt tips: På vår V70 MY14 lossnade lysdiodhållaren vid höger dörrhandtag ur sitt fäste och skramlade (lågmält men hemskt irriterande) mot dörrpanelen. Lurigt att hitta, eftersom den bara lossnat ur sitt fäste men fortfarande satt kvar i kablaget ungefär i sittt vanliga läge. Belysningen fungerade alltså som vanligt. Skramlet återkom ca 1/2 år efter första gången det åtgärdades, men efter andra gången för nu ca 1 år sedan har det inte hört av sig mer.
av Duddits
Köpte mig en V70 08 igår som hade klassiska missljudet med bakluckan. Virade lite eltejp, som någon tipsade om, på "låsöglan". Knäpptyst efter. Kolla, kan vara det som låter.
av Jonnybcool
Bilen inlämnad idag och mekanikern ringde för en stund sen och sa att han tror sig löst problemet. Han lokalisera det till att det var innerskärmen vänster fram. Så får hoppas på att det blir tyst nu.
av Mrtpedersen
Gammal tråd men jag har exakt samma problem på min V70 2015. Är det bara att montera loss innerskärmen vid vänster framhjul och eventuellt rensa på skit, eller har vi någon annan idé om vad det kan vara? Det framkommer ju inte om det blev lösningen på problemet
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]