Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Har du provat den andra nyckeln?
Chipet kan ju paja om man tappar den olyckligt i marken, tex.

Hände en bekant.
av Ceska
Felkodsinformation

Villkor
Motorstyrenheten (ECM) innehåller en för varje bil unik kod för elektronisk startspärr (immobilizer). Innan start av motor tillåts, kontrolleras att kod för elektronisk startspärr (immobilizer) överenstämmer mellan centrala elektronikstyrenheten (CEM) och motorstyrenheten (ECM). Om koden för elektronisk startspärr (immobilizer) inte överenstämmer kommer felkod ECM-720A, felaktig signal att lagras.
Om kommunikationen mellan centrala elektronikstyrenheten (CEM) och motorstyrenheten (ECM) uteblir så att kontroll av kod för immobilizer inte kan genomföras kommer felkod ECM-720A, signal saknas att lagras.
Felen diagnostiseras av motorstyrenheten (ECM) vid tändning på.

Ersättningsvärde
inget
Felorsak
Felaktig signal:
motorstyrenheten (ECM) är inte programerad och har ingen kod för immobilizer.
motorstyrenhet (ECM) har felaktig kod för immobilizer.
centrala elektronikstyrenheten (CEM) har felaktig kod för immobilizer.
centrala elektronikstyrenheten (CEM) är oprogramerad och har ingen kod för immobilizer.
defekt central elektronikstyrenheten (CEM).
defekt motorstyrenhet (ECM).
Signal saknas:
avbrott i kommunikationen mellan centrala elektronikstyrenheten (CEM) och motorstyrenheten (ECM).

Felsymptom
motorn startar ej
av pontare
Okej vad ska man testa innan det är bilia som får göra sitt jobb och programera ihop nycklar med boxar igen ?

Eftersom den andra koden har med cem att göra så känns det som att det är den som har pajjat eller tappat minnet ?

Om man skulle plocka allt från en annan bil vad behövs plockas då ?
Räcker det med ecm box cem box o tändningslås ?
av MickeM
pontare skrev:Okej vad ska man testa innan det är bilia som får göra sitt jobb och programera ihop nycklar med boxar igen ?

Eftersom den andra koden har med cem att göra så känns det som att det är den som har pajjat eller tappat minnet ?

Om man skulle plocka allt från en annan bil vad behövs plockas då ?
Räcker det med ecm box cem box o tändningslås ?
Tyvärr är det inte "plug and play" på dessa enheter.
Dom måste tömmas på minne, och sen giftas in i bilen. (Giftas =programmeras, ungefär)
Något som bara Volvo kan göram mig veterligen.
Kräver tillgång till deras servrar.

CEM finns det firmor som renoverar, för runt 2500kr.
Kanske ECM också....
av Andis
Fick upp detta på min 04 xc70 då och då i vintras. Startmotorn gick runt men tände inte.

Visa sig att en cell var dålig i batteriet. Efter byte av startbatteri har felmedelandet inte kommit upp.

Kul när el fel är enkla att åtgärda.
av rid54
Om du lämnar in den så ska du väl inte bara begära omprogrammering och "chansa", du ska väl be dem se till att bilen startar, dvs korrekt felsökning och åtgärd.

De här immobilizersystemen är ju avsedda att vara lite knepiga att komma förbi eller trixa med, så det är nog rätt naturligt att det bara är tillvekaren som kan modifiera och programmera in nya nycklar. Det finns iofs tillverkare som skickar med viss utrustning och en procedurbeskrivning för att lära in nya nycklar, men inte Volvo såvitt jag vet.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]