Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snusarn
På min 745a -88 b230e så har jag ett antal jobbiga el fel.
1. Varselljus på vänster sida i fram lyser svagt (inget alls ibak) på höger sida lyser det typ med fördubblad styrka (som vanligt ibak)

2. När jag blinkar åt vänster så blinkar det med typ halva normala blinkfarten (höger blink ok)
när jag sätter på helljus så lyser även vänster blink pil i instrumentet.
Jag fattar att det är jordfel någonstans men vet inte var jag skall börja.

3. Jag har ju en Overdrive på min den funkade inte nu har jag kommit så långt att jag kan få den att lägga i 5an om jag gör det manuellt alltså trycker med fingret på brytaren på reläet under färd då slår den till men kopplar ur om jag släpper (jobbigt att sitta där med fingret) Är det reläet som e kasst ?
av Hemulen
Hej.Om du har dragkrok så kanske felet sitter där(i kontaktstycket).Reläet till od:n behöver troligen lödas om eller ett nytt införskaffas.
av Hemulen
Glömde att säga att man först ska kolla tryckknappens funktion(Ohm-mäta)kolla så att inte en sladd har lossnat.
av Arne
Du har ett stort kontaktstycke under rattstången och har du dålig kontakt där så kan dessa "ljusfel" uppstå. Dock inte det du ha på od:n.
av snusarn
Tänk så fel det kan bli när man tror att en sak är fel fast det inte är det...
Detta med att varselljuset på vänster sida lyser svagt , det va det inte det va höger som lös för starkt sladd felkopplad (dock inte jag)

Felet med blinkersen va jord fel och en liten lös kabel i säkringshållaren så nu har jag ljuse ibak oxå.

Nu skall jag iväg och beställa mig ett nytt OD relä
återkommer....
av LaRy
Är du något lödkunnig tar du ut OD-reläet och öppnar det. Inga problem. Därefter löder du om anslutningar m.m. på kretskortet. Börja med lödningar som blivit matta i nyansen som du kan se sprickor i, använd helst lupp. Blanka lödningar kan du låta vara. Därefter fungerar det som nytt igen. Allt tyder på kallödning eftersom det hjälper att trycka på reläet. Detta är ett vanligt fel.
av snusarn
:(
jag har nu ett nytt relä sittandes i , hjälpte föga.
Om jag nu skall till att byta knapp oxå , kan man ta vilken som helst typ startknapp , för en ny på volvo köper jag inte 289kr hutlöst
har inte funnit någon på skrotarna härikring
av Hemulen
Visst kan man ta en annan knapp(återfjädrande)men få det att passa är en annan sak.Kan du inte pilla loss kontakten och kolla så inte någon sladd har lossat,Ohm-mäta den?Eller göra en enkel koppling med batteri, glödlampa för att kolla funktionen?Är knappen hel gå vidare med kablaget.
av snusarn
jag har bytt växelspaksknopp mot en annan så knappen kommer sitta /hänga vid sidan om.
Skall testa ditt förslag ang. knappen
av snusarn
Nu har jag kommit så långt att ibland funkar OD`n , när den inte fungerar så får jag trycka växelspaken nedåt och lite åt höger ???
Sitter det någon kontakt under växelspaken som känner av att det är 4 :an som är i och då kanske man kan justera spaken på någe sätt.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]