Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#10923
Jag har en Volvo 744 Blackline och jag tycker att ljudet i den är lite tråkigt. Jag har redan bytt dörrhögtalare till sonys Xplod. De låter många gånger bättre än orginalelementen men de är för "tunna" i basen.

Jag tänker därför köpa ett billigt basrör till bilen på fredag. Det borde ge ett rejält lyft för ljudet då jag slipper pressa dörrhögtalarna så mycket. Jag tänker köpa detta basrör hos MDS i sundsvall:
http://www.mds.se/?artnr=50401

Jag sitter just nu och funderar jag över hur jag skall göra vid installationen.

Kablar skall dras från batteri och från huvudenheten. Vart brukar folk gömma kablarna? Jag vill helst inte riva ut allt för mycket inredning. Går det att gömma kablarna på nått bra ställe?

Jag funderar också på hur jag skall montera röret. Vad jag minns består hatthyllan av 2 "lager". Det övre delen består av masonit och en tygmatta och underdelen av plåt.
Tror ni att det går bra att montera på undersidan av hatthyllan med spännremmar? Då borde den bli lätt att ta lös om det skulle behövas.
#10925
VaCUm skrev:Jag har en Volvo 744 Blackline och jag tycker att ljudet i den är lite tråkigt. Jag tänker därför köpa ett billigt basrör till den på fredag. Jag tänker köpa denna:
http://www.mds.se/?artnr=50401

Jag sitter just nu och funderar jag över hur jag skall göra vid installationen.

Kablar skall dras från batteri och huvudenheten. Vart brukar folk gömma kablarna?
Från batteriet drar du genom torpedväggen (använd befintlig gummigenomföring, så du inte riskerar att skava sönder kabeln mot vassa plåtkanter, finns flera att välja på), så vidare bak i en tröskel. Loss med plasten på tröskeln, ut med baksäte, så är det lätt att dra den där. Kom ihåg att sätta en säkring (beroende på övrig utrustning, men bara för detta basrör klarar du dig med 16 mm2 kabel och 40 A säkring) på strömkabeln max 30 cm från batteriet. Annars gäller ingen försäkring vid ev brand.... Så drar du en jordkabel i samma storlek som strömkabeln till vettig punkt i bagaget. En del sätter jorden i bältesfästen under hatthyllan. Jag sätter den i rambalken, i den skruv som håller dämparen till kofångaren. Oavsett vart du sätter den, se till att skrapa plåtrent, för bästa jord.
Lågnivå kan du dra på 2 alternativ. Antingen via andra tröskeln, eftersom ström och lågnivå inte ska ligga tillsammans pga störningsrisken. Eller så drar du lågnivå längs kardantunneln, under golvmattorna upp under ryggstödet i bagaget.


Jag funderar också på hur jag skall montera röret. Vad jag minns består hatthyllan av 2 "lager". Det övre delen består av masonit och en tygmatta och underdelen av plåt.
Stämmer bra det. Kanske inte just masonite i alla bilar, men nått pappliknande som är formpressat iaf.

Tror ni att det går bra att montera på undersidan av hatthyllan med spännremmar? Då borde den bli lätt att ta lös om det skulle behövas.
Ja, det borde funka tycker jag. Då kan du låta skidluckan vara öppen, så du får in så mycket ljud som möjligt.
Lycka till med ditt ljudbygge!

Mvh/ Adde
#10926
Addekarlsson skrev:
VaCUm skrev:Jag har en Volvo 744 Blackline och jag tycker att ljudet i den är lite tråkigt. Jag tänker därför köpa ett billigt basrör till den på fredag. Jag tänker köpa denna:
http://www.mds.se/?artnr=50401

Jag sitter just nu och funderar jag över hur jag skall göra vid installationen.

Kablar skall dras från batteri och huvudenheten. Vart brukar folk gömma kablarna?
Från batteriet drar du genom torpedväggen (använd befintlig gummigenomföring, så du inte riskerar att skava sönder kabeln mot vassa plåtkanter, finns flera att välja på), så vidare bak i en tröskel. Loss med plasten på tröskeln, ut med baksäte, så är det lätt att dra den där. Kom ihåg att sätta en säkring (beroende på övrig utrustning, men bara för detta basrör klarar du dig med 16 mm2 kabel och 40 A säkring) på strömkabeln max 30 cm från batteriet. Annars gäller ingen försäkring vid ev brand.... Så drar du en jordkabel i samma storlek som strömkabeln till vettig punkt i bagaget. En del sätter jorden i bältesfästen under hatthyllan. Jag sätter den i rambalken, i den skruv som håller dämparen till kofångaren. Oavsett vart du sätter den, se till att skrapa plåtrent, för bästa jord.
Lågnivå kan du dra på 2 alternativ. Antingen via andra tröskeln, eftersom ström och lågnivå inte ska ligga tillsammans pga störningsrisken. Eller så drar du lågnivå längs kardantunneln, under golvmattorna upp under ryggstödet i bagaget.


Jag funderar också på hur jag skall montera röret. Vad jag minns består hatthyllan av 2 "lager". Det övre delen består av masonit och en tygmatta och underdelen av plåt.
Stämmer bra det. Kanske inte just masonite i alla bilar, men nått pappliknande som är formpressat iaf.

Tror ni att det går bra att montera på undersidan av hatthyllan med spännremmar? Då borde den bli lätt att ta lös om det skulle behövas.
Ja, det borde funka tycker jag. Då kan du låta skidluckan vara öppen, så du får in så mycket ljud som möjligt.
Lycka till med ditt ljudbygge!

Mvh/ Adde
Tack för hjälpen.

Jag får ta och undersöka hur man tar bort listerna efter golvet. Det ser ut som att de sitter fast med någon typ av spännen.

Måste man ta bort baksätet och hur gör man det? Går det inte att kämma in sladden på nått vis?

Jag är inte helt insatt i bilens uppbyggnad och hur alla saker sitter fast.

Jag kom att tänka på att det kanske skall gå någon sort signal som slår igång slutsteget i basöret. Behövs den?
#10935
VaCUm skrev:
Addekarlsson skrev:
VaCUm skrev:Jag har en Volvo 744 Blackline och jag tycker att ljudet i den är lite tråkigt. Jag tänker därför köpa ett billigt basrör till den på fredag. Jag tänker köpa denna:
http://www.mds.se/?artnr=50401

Jag sitter just nu och funderar jag över hur jag skall göra vid installationen.

Kablar skall dras från batteri och huvudenheten. Vart brukar folk gömma kablarna?
Från batteriet drar du genom torpedväggen (använd befintlig gummigenomföring, så du inte riskerar att skava sönder kabeln mot vassa plåtkanter, finns flera att välja på), så vidare bak i en tröskel. Loss med plasten på tröskeln, ut med baksäte, så är det lätt att dra den där. Kom ihåg att sätta en säkring (beroende på övrig utrustning, men bara för detta basrör klarar du dig med 16 mm2 kabel och 40 A säkring) på strömkabeln max 30 cm från batteriet. Annars gäller ingen försäkring vid ev brand.... Så drar du en jordkabel i samma storlek som strömkabeln till vettig punkt i bagaget. En del sätter jorden i bältesfästen under hatthyllan. Jag sätter den i rambalken, i den skruv som håller dämparen till kofångaren. Oavsett vart du sätter den, se till att skrapa plåtrent, för bästa jord.
Lågnivå kan du dra på 2 alternativ. Antingen via andra tröskeln, eftersom ström och lågnivå inte ska ligga tillsammans pga störningsrisken. Eller så drar du lågnivå längs kardantunneln, under golvmattorna upp under ryggstödet i bagaget.


Jag funderar också på hur jag skall montera röret. Vad jag minns består hatthyllan av 2 "lager". Det övre delen består av masonit och en tygmatta och underdelen av plåt.
Stämmer bra det. Kanske inte just masonite i alla bilar, men nått pappliknande som är formpressat iaf.

Tror ni att det går bra att montera på undersidan av hatthyllan med spännremmar? Då borde den bli lätt att ta lös om det skulle behövas.
Ja, det borde funka tycker jag. Då kan du låta skidluckan vara öppen, så du får in så mycket ljud som möjligt.
Lycka till med ditt ljudbygge!

Mvh/ Adde
Tack för hjälpen.

Jag får ta och undersöka hur man tar bort listerna efter golvet. Det ser ut som att de sitter fast med någon typ av spännen.
Det sitter några små "lock" i listerna. Pilla bort dom, så sitter det skruvar där under. Sen är dom dittryckta med clips i tröskelplåtarna. Busenkelt när man klurat ut det. :wink:

Måste man ta bort baksätet och hur gör man det? Går det inte att kämma in sladden på nått vis?
Mjo, nog kan det gå att klämma in kabeln, men inget jag rekomenderar. Lossa sitsen genom att trycka i framkant på sätet, mitt för där man sitter, och lyfta uppåt. Du märker när du är på rätt ställe. Sitter en hacke på var sida. Luft ur sitsen. Sen sitter det 2 bockade plåtbitar längst ner på ryggstödet. Vik upp dom, dra ut nederdelen av ryggstödet, dra sen hela uppåt mot taket, så lossnar det från hakarna högst upp. Kan underlätta att ta bort nackstöden. Lite smärre våld genom att vicka dom fram och tebax medans du drar rakt upp.

Jag är inte helt insatt i bilens uppbyggnad och hur alla saker sitter fast.

Jag kom att tänka på att det kanske skall gå någon sort signal som slår igång slutsteget i basöret. Behövs den?
Ja, den behövs. Den signalkabeln brukar vanligen sitta inbyggd i lågnivåkabeln. Kolla, så ser du om det sitter en tunn kabel ihop med lågnivån. Annars är det bara dra en tunn kabel samma väg som lågnivån, eftersom signalkabeln inte stör.
Om du vill veta lite bättre hur man lossar sån där typ av inredning, så kan jag varmt rekomendera en Haynes handbok för 740. Kostar 150-200 kr beroende på vart man köper den. OKQ8, Micro, Mekonomen, Biltema med flera har den. :D

Mvh/ Adde
#10938
Addekarlsson skrev:
VaCUm skrev:
Addekarlsson skrev: Lycka till med ditt ljudbygge!

Mvh/ Adde
Tack för hjälpen.

Jag får ta och undersöka hur man tar bort listerna efter golvet. Det ser ut som att de sitter fast med någon typ av spännen.
Det sitter några små "lock" i listerna. Pilla bort dom, så sitter det skruvar där under. Sen är dom dittryckta med clips i tröskelplåtarna. Busenkelt när man klurat ut det. :wink:

Måste man ta bort baksätet och hur gör man det? Går det inte att kämma in sladden på nått vis?
Mjo, nog kan det gå att klämma in kabeln, men inget jag rekomenderar. Lossa sitsen genom att trycka i framkant på sätet, mitt för där man sitter, och lyfta uppåt. Du märker när du är på rätt ställe. Sitter en hacke på var sida. Luft ur sitsen. Sen sitter det 2 bockade plåtbitar längst ner på ryggstödet. Vik upp dom, dra ut nederdelen av ryggstödet, dra sen hela uppåt mot taket, så lossnar det från hakarna högst upp. Kan underlätta att ta bort nackstöden. Lite smärre våld genom att vicka dom fram och tebax medans du drar rakt upp.

Jag är inte helt insatt i bilens uppbyggnad och hur alla saker sitter fast.

Jag kom att tänka på att det kanske skall gå någon sort signal som slår igång slutsteget i basöret. Behövs den?
Ja, den behövs. Den signalkabeln brukar vanligen sitta inbyggd i lågnivåkabeln. Kolla, så ser du om det sitter en tunn kabel ihop med lågnivån. Annars är det bara dra en tunn kabel samma väg som lågnivån, eftersom signalkabeln inte stör.
Om du vill veta lite bättre hur man lossar sån där typ av inredning, så kan jag varmt rekomendera en Haynes handbok för 740. Kostar 150-200 kr beroende på vart man köper den. OKQ8, Micro, Mekonomen, Biltema med flera har den. :D

Mvh/ Adde
Kanske farsan har den. Får kolla om det var den han har. Vet att han har volvos egna manualer för elsystemet och nått mer.

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]