Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Tänkte byta oljan i växellådan på XC70n. Jag är medveten om att Volvo påstår att oljan aldrig behöver bytas men det kan inte skada att byta oljan efter 10 år och 18000 mil.

Själva bytet är ju väldigt simpelt. Tappa ur den gamla och in med den nya.

Om man inte ska använda Volvos egna olja utan köpa en annan märkesolja finns det något mer man bör ha kolla på förutom att den ska vara API GL-4 klassad?

Jag har främst tänkt mig välja mellan Valvoline Gear oil 75w-80 eller Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90. Båda oljorna är vad motsvarande tillverkas "Oljeväljare" rekommenderar.
av Knatch
Alexas skrev:Tänkte byta oljan i växellådan på XC70n. Jag är medveten om att Volvo påstår att oljan aldrig behöver bytas men det kan inte skada att byta oljan efter 10 år och 18000 mil.

Själva bytet är ju väldigt simpelt. Tappa ur den gamla och in med den nya.

Om man inte ska använda Volvos egna olja utan köpa en annan märkesolja finns det något mer man bör ha kolla på förutom att den ska vara API GL-4 klassad?

Jag har främst tänkt mig välja mellan Valvoline Gear oil 75w-80 eller Castrol Syntrans Multivehicle 75w-90. Båda oljorna är vad motsvarande tillverkas "Oljeväljare" rekommenderar.

Jag bytte olja i min s60 t5 5vxl vid 12000, och den oljan var chokladbrun. Den nya oljan som jag köpte på volvo var klar och ljus, nästan samma färg som bensin.
Häromveckan bytte jag igen då bilen rullat 21500, och den oljan var också chokladfärgad och jävligt unken... Volvo vill sälja växellådor det är därför dom inte specar oljebyten i serviceschemat, en annan förklaring har jag svårt att hitta.
Jag hade nog kört den oljan som langas över disken på volvo och inget annat då det inte skiljer många kronor upp eller ner
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]