Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1092461
andersuw skrev:Det är ju ingen som begär att det man säger här skall vägas på guldvåg. Däremot får man förstås vara beredd på att det man säger blir ifrågasatt, särskilt om det man säger inte är särskilt välgrundat och andra har bättre belägg för sina påståenden. Som jag ser det är det en särskild poäng med forum av detta slag att det finns möjlighet att genom diskussion komma fram till mer hållbara ståndpunkter än dem var och en av oss kan komma fram till genom att rota runt på egen hand.

När det gäller detta med bottenplattan handlar det sannolikt om ett missförstånd i något led. V70 -02 är säkert inte den sista årsmodellen med "svensk" bottenplatta. Det är säkert samma bottenplatta tills dess V70N slutade tillverkas med årsmodell 2008. Däremot har den nya modellgeneration, designad under Fords ägarskap, som började tillverkas samma modellår förstås en annan bottenplatta. Det är också fullt tänkbart att den bottenplattan är mer rostkänslig och/eller sämre rostskyddad än den på V70N.
TACK för kloka svar - både när det gäller forum och bottenplatta!
När jag läste just ditt inlägg tänkte jag att jag bara Måste ta reda på när exakt jag för sista gången var på Rostskyddsmetoder. Jag rotade fram gamla almanackor, och det visade sig vara 2009!
Förmodligen var då den nya Bottenplattan på V70:n satt under lupp, det var den Thomas pratade om och som han ansåg visade sig inte riktigt motsvara den tidigare. Så, fel av mig där och mitt urusla minne - det var inte bottenplattan från 2003 utan 2009.
Senast redigerad av 2 snucke62a, redigerad totalt 0 gång.
#1092471
joel80 skrev:Jag reagerade också som ovan på första inlägget och började fundera på reklamspåret.. Speciellt när jag hittade ett väldigt identiskt inlägg på ett annat forum.
Men ditt svar på undringen från Lövet känns rimlig.

Det händer ju att det skapas trådar på forum från helt nya medlemmar som är just reklam/smygreklam. Så att börja fundera över det är inte konstigt och jag hoppas du inte tar det som personliga påhopp att folk funderar i dom banorna.

Att du delar med dig av erfarenheter är fint.. Och du har om inte annat startat en diskussion om rostskydds betydelse mm.

Ge forumet lite mer tid du så ska du nog se att du kan trivas här också. ;)
Tack för vänliga ord, Joel - det behövde jag.
Att jag dessutom blivit tillrättavisad av att min iver att sprida positiv info om att alla Rostskyddsfirmor inte jobbar likadant - man är väl lite "Sthlms-skadad" där med opersonliga firmor - kan tolkas som "smygreklam" är jag ju nu väldigt medveten om.
Ska hålla en låg profil här, men hoppas - som du, Joel är inne på - att bilars Rostskydd och firmor som utför jobb åt kunder(fr.a. åt sådana som mig som varken har intresse eller tillräckligt kunnande) kan och måste fortsätta diskuteras.
Inte i min tråd, utan mer generellt och överallt. Där var det - avslutningsvis - bra att jag "fått på pälsen" också ang. Rostskyddsmetoder/Vi Bilägare och deras samarbete. Det bästa är ju om det finnas fler möjligheter att få information - inte bara hos dem.
#1092472
Bor i närheten av denna rostskyddsfirma men har aldrig varit där. Verkar i alla fall vara bra och seriöst. Hemsidan har jag kollat lite på och den ger ett mycket gott intryckt, även om den är grovt utdaterad.
#1127852
Ja nu har även jag gjort som TS det vill säga lämnat bilen (V70 D4 -15) till rostskyddsbehandling hos Rostskyddsspecialisten utanför Uppsala. De flesta av kunderna kommer från Stockholm fick jag veta men jag har dessbättre väldigt nära till (bara ett par mil). När jag ringde och hörde mig för fick jag beskedet att det var flera månaders väntetid så jag var inställd på att behöva köra en vinter till i saltslasket utan ordentligt rostskydd. Dessbättre blev det en lucka så att de i slutänden kunde ta bilen med en gång. Det hela kostar en vacker slant. Själva rostskyddsbehandlingen kostar 8000 och sedan tillkommer 4800 för demontering och återmontering av grejer som måste tas bort för att de skall komma åt att spruta ordentligt överallt (avgasröret och aluplåten över det, bakre stötfångarhöljet, sidokjolarna). Men jag hoppas och tror att jobbet blir riktigt ordentligt gjort!
#1127884
White skrev:Lite långt för mig att åka (bor på Österlen), men jag hämtade min inspiration från deras hemsida när jag rostskyddade min bil själv. Var noga med att "grunda" med
tunnflytande, penetrerande rostskydd dygnet innan underredsmassan lades på.
känner igen det där, har börjat forska i rostskydd och funderar på att göra det själv också :-)-)

ett av de mest seriösa testerna jag har hittat är detta
http://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

sista resultaten av de långvariga testerna här
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_3.pdf

testet ovan visar att fluid film ska vara bland de bästa för de som rostskyddar på egen hand(enkelt och bra skydd som är lätt att återaplicera)

har en bekant som ofta glor på bilar på skrotar(här nere i söder) och enligt han är dinitrolskyddade bilar oftast de som klarat sig bäst från rosten

sen har jag även hört många som lovprisar linolja(kallpressad!) visserligen måste den bättras på men är miljövänlig och ska ge väldigt bra skydd
#1130292
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har nu även jag gjort som TS, det vill säga lämnat min "nya" bil (V70 D4 -15, precis två år gammal nu i dagarna och körd drygt 1300 mil, varav en vinter i Kristianstad och en i Uppsala) till rostskyddsbehandling hos Rostskyddsspecialisten utanför Uppsala. Jag hämtade den i onsdags (efter att ha lämnat den sent på torsdagen föregående vecka) och precis som jag hoppades och trodde har Nils Angerstig och hans medarbetare gjort ett synnerligen gediget arbete.

En särskild finess är att man får hela jobbet utförligt dokumenterat via bilder så att man själv kan se vad som utförts och även kan visa det för andra. Jag tänkte att det kunde intressera en och annan här som själv funderar på rostskyddsbehandling hur en ordentlig sådan i praktiken går till. Alltså har jag lagt upp bilderna så att de är tillgängliga här. Jag vågar inte lova att de kommer att ligga där för evigt men de får förbli där under den närmsta framtiden i vart fall. Bortsett från sitt huvudsyfte, att dokumentera rostskyddsbehandlingen, kan bilderna också vara användbara för dem som vill få ett närmare grepp om hur en V70 II ser ut i "underlivet". Det vimlar ju inte direkt av bra bilder på nätet i det avseendet har jag märkt när jag själv jagat bilder på bilens undre räjonger, exempelvis i samband med att jag bytte från standardfjädring till nivåreglering bak.

Några noteringar om bilderna:

Bild 3-10, tagna fredag morgon, ca kl. 06: Bilen uppe på lyften och börjar få diverse delar bortplockade. Notera skyddsplåten i aluminium under motor och växellåda. Den är inte standard (annat än på polisbilar) men dock Volvo original. En hasplåt värd namnet i motsats till den plastbit som vanligen sitter där. Lite rost har det redan hunnit bli, t.ex. på hjulspindlarna (som ju dock är så massiva att det inte utgör något egentligt bekymmer) men i det stora hela ser det dessbättre fortfarande OK ut.

Bild 12-22, tagna fredag eftermiddag, ca kl 17: Här har man demonterat hjulen, hasplåten, innerskärmarna och stänkskydden, plastsköldarna undertill, plasthöljet över bakre stötfångaren och de plastfästen som håller det på plats, sidokjolarna samt avgasröret för dieselvärmaren. Motorns avgasrör har också fällts ned så att man kunnat demontera värmeskölden där ovanför. Även kåpan som täcker bränslerören fälls ned så att man kan komma åt att spruta innanför den.

Notera fläcken med underredesmassa som Volvo lagt dit i bakre hjulhusen (bild 16 och 17). Men av någon anledning har man inte kostat på sig att göra mycket mer än just en fläck. :roll:

Bild 23, tagen lördag förmiddag, ca kl 10: Bilen tvättad undertill. Här är man redo att påbörja arbetet med maskering av delar som inte ska sprutas samt hålrumsbehandling.

Bild 25-46, tagna lördag kväll, ca kl 22: Här är bilen maskerad, och hålrumsbehandlad. Enligt Nils sprutar man hålrumsvätska på sammanlagt ett hundratal olika ställen.

Bild 47-78, tagna söndag förmiddag, ca kl 10: Här har bilen sprutats på hela underredet och man har påbörjat arbetet med att ta bort maskeringen och återmontera. Enligt Nils sprutar man i fyra omgångar och från olika vinklar för att skyddet verkligen skall bli heltäckande och för att undvika att det rinner ihop till tjocka strängar som det gör om man försöker lägga på mycket i ett enda svep. Notera behandlingen av bakre stötfångarbalken på bild 56.

Notera också lådan med demonterade skruvar, clips och gummipluggar på bild 76. Som jag nämnde tidigare får man betala extra om man vill ha vissa saker demonterade och återmonterade (bakre stötfångarhöljet, värmeskyddsplåten över avgasröret, sidokjolarna) och få riktigt väl behandlat även bakom dem. Jag gissar att det är likartat hos andra firmor om man nu överhuvudtaget kan få det gjort där. Mycket arbete med demontering/montering samt maskering blir det onekligen alldeles bortsett från dessa specialgrejer och det ingår i grundpriset.

Titta till sist gärna på hur bromsskivorna nu ser ut jämfört med första bildserien. Det ger en inblick i hur snabbt dessa helt obehandlade ytor börjar rosta bara genom att förbli oanvända några dagar och få en skvätt vatten på sig. Det är förstås ingen fara med skivorna. Rosten försvinner igen vid första inbromsning. Men lite tänkvärt är det ändå.

Bild 79-80, tagna söndag förmiddag, ca kl 11: Mitt dubbelpipiga avgasrör såg lite skitigt ut så Nils & Co. hade vänligheten att sätta lite puts på ändrören medan man ännu hade gott om plats för jobbet.

Bild 81-93, tagna söndag eftermiddag, ca kl 15-16: Här kan man se att även dörrarna hålrumsbehandlats samt följa återmonteringen av tidigare demonterade delar. Notera att man sprutar ytterligare lite undertill sedan vissa saker kommit på plats på nytt för att förvissa sig om att skyddet blir så bra som möjligt. Notera också att även innerskärmarna för ordningens skull tvättats innan de återmonteras.

Bild 98-107, tagna söndag kväll, ca kl 17-20: Även motorhuven får lite hålrumsbehandling trots att den är av aluminium. Även aluminium kan oxidera (s.k. vitrost) och särskilt benäget att göra det blir det när det blandas med ståldetaljer såsom exempelvis vid huvlåset. Likaså demonteras alla plastpanelerna i bagageutrymmet så att man kommer åt att spruta på ovansidan av hjulhusen och därmed ner i plåtomvikningen vid skärmkanten.

Bild 108, tagen måndag middag, ca kl 12: Jobbet avslutas med lite provkörning för att kontrollera att allt är i sin ordning. Bilen är nu även tvättad på ovansidan, vilket ingår i priset. Sedan hissades bilen upp ännu en gång i samband med att jag hämtade ut den så att jag hade tillfälle att se den underifrån och därvid också möjlighet att ställa frågor till Nils. Han var också snäll nog att utan extra kostnad hjälpa mig sätta dit lite skyddsfilm (Biltema art.nr 33308) precis ovanför vindrutan som skydd mot stenskott. Förr eller senare får man annars sådana där har jag förstått och eftersom taket inte är galvaniserat börjar det omedelbart rosta i dem. Tack för tipset om denna förebyggande åtgärd till bjorn_and som visar det hela i bild här. Och sist men inte minst ett stort tack till Nils och hans medarbetare för deras gedigna arbete.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1130349
Ja, det är ju en högst befogad fråga. Men jag måste medge att jag inte ens tänkt på den saken, troligen därför att jag inte märkt någon doftskillnad alls. Bilen luktar precis som den gjort hela tiden sedan jag köpte den, det vill säga har lite kvardröjande "nybilsdoft" (som väl mest är en doft av "färsk" plast).

Det som sprutats i bagageutrymmet, i området kring bakre hjulhusen, sitter ju i praktiken nära den punkt där luften pressar ur bilen när kupéfläkten går och det gör den ju oftast ganska ordentligt den här tiden på året. Men jag kan inte säga att jag märkt något ens när motorn är kall och fläkten därför inte går särskilt mycket eller när jag suttit i bilen utan motor och klimatanläggning igång, vilket jag gjort en hel del de senaste dagarna eftersom jag håller på att "testköra" en ny Bluetoothbaserad DiCE. Kan inte säga att jag kände någon särskild lukt att tala om när jag gick omkring under bilen och kikade på resultatet heller. Så troligen handlar det om relativt doftfria preparat. Det är nästan så man börjar undra om de gått över till "vattenbaserad olja". ;-)
#1130365
...och kalaset kostar?
#1130387
Framgår av mitt första inlägg på den här sidan i tråden: 12800 kr totalt varav 8000 kr i grundpris och 4800 kr för demontering/återmontering av tre särskilt arbetskrävande detaljer (stötfångarhöljet bak och de plastfästen som håller det i karossen, sidokjolarna, samt värmeskyddet över avgasröret) inklusive det extra arbetet med att sedan spruta ordentligt även bakom/under dessa efter demontering. Var och en av dessa tre "specialåtgärder" kostar 1600 kr extra och man får förstås välja själv hur man vill ha det på var och en av de tre punkterna.

Man lämnar 10 års garanti. De efterkontroller som då bör göras var 15:e månad kostar 300 kr per styck, inklusive den kompletterande behandling som då bedöms behövas för att upprätthålla fullgott skydd. Andra som jag kikat på, t.ex. Rostskyddsmetoder i Stockholm, har inte lika frikostig garanti (2 år) och vill att man kommer tillbaka för löpande 1,5-årsuppföljning à 2140 kr samt mellanbehandling efter 4-5 år à 4400-7000 kr.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]