Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abc321
Hej alla!

Har nyligen blivit ägare av en Volvo S60 2002.
efter en långkörning igår upptäckte jag att det skramlar/mullrar lite lätt vid acceleration. En snabb inspektion visar att åtminstone avgasrörets bakre upphängning rostat sönder (om det är orsaken till missljudet låter jag vara osagt). Se foto nedan. Stämmer det att jag kan sätta dit en ny med hjälp av
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=98029
Något att tänka på?

Vidare, när jag känner bakom upphängningsanordningen på vad jag tror är ljuddämparen (som en lite rektangulär/rundad större låda direkt före avgasrörets mynning kan jag bryta av stora flarn av rost på lådans "tak". Är det någon värmeplåt som rostat sönder? Känns överlag som att hela avgassystemet är rätt rostskadat, vad kan man förvänta sig för pris för att byta hela kittet hos en verkstad? Jag saknar kunskap inom bilmek.

Bild
Bild
av wisselgren
Har själv satt dit ett sånt fäste på min S60, lätt och sätta dit.
Skramlet ä värmesköldarna som syns där, ja pilla bort de som satt löst , men mullrar de så kan de va ett hål i systemet nånstans.
av abc321
wisselgren skrev:Har själv satt dit ett sånt fäste på min S60, lätt och sätta dit.
Skramlet ä värmesköldarna som syns där, ja pilla bort de som satt löst , men mullrar de så kan de va ett hål i systemet nånstans.
Tack för svaret. Jag kan lyfta upp avgasröret en bit, kanske 8-10 cm, hela den tyngden kommer ju vila på fästanordningen, minns du om du fick "lyfta upp" röret på din också när du satte dit fästet?
av JohnB
Sista ljuddämparen längst bak verkar bestå av flera lager pressad plåt då jag kunde skala av lager efter lager på min S60 -02 tills det till slut började bröla en massa för att det var hål någonstans. Nu kanske priserna är ändrade då det här var 3-4 år sedan men jag fick ett Simons sportavgassystem i rostfritt för bara lite mer än hälften av vad Volvoverkstan ville ha för dito original... Strax under 5000 vill jag minnas att jag betalade och att det skulle kosta drygt 8 att sätta dit original. Nu hade jag iofs en AWD så det kanske är dyrare/annat till dom och min mittendämpare var också trasig så jag behövde ändå byta hela vägen.

/John B
av wisselgren
abc321 skrev:
wisselgren skrev:Har själv satt dit ett sånt fäste på min S60, lätt och sätta dit.
Tack för svaret. Jag kan lyfta upp avgasröret en bit, kanske 8-10 cm, hela den tyngden kommer ju vila på fästanordningen, minns du om du fick "lyfta upp" röret på din också när du satte dit fästet?
Fick lyfta upp de en bit, ska sitta en upphängning längre in me, den kanske är dålig oxå, finns på Biltema isåfall....
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]