Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Volvo 245 -84 vs. Volvo 745 -90

Volvo 245 -84
6
50%
Volvo 745 -90
6
50%
Användarvisningsbild
av Tomas88
745 an är säkert:
- Säkrare
- Har bättre rostskydd
- Insprutning = något lägre förbrukning

Men när det gäller bilar i denna åldern så tycker jag skicket på den specifika bilen avgör mer, så en fin 245a behöver inte vara fel.
av Rådlös
Om man vill tänka lite på miljön (frivilligt!!!) så är ju insprutningsmotorer alltid bättre. Vi förutsätter då att båda jämförelseobjekten fungerar som det är tänkt från början.
Användarvisningsbild
av Tek2kale
White skrev:Hade valt 745 av den anledningen att det är lättare att hitta ett fint exemplar än 245. Annars är båda mycket bra och slitstarka bilar. :)
Då menar du kanske rosten?
av Tilly
Det beror alldeles på vad den skall användas till och vad man själv gillar.

740 är tvärtemot vad många tror en mycket modernare bil än 240. Kanske inte i den tekniska uppbyggnaden (liknande motor, drivlina, grundkonstruktion osv.) men i känslan när man kör den, åker i den och lever med den så skiljer det årtionden. Detta på gott och ont.

740 är tystare, stabilare och och ligger "lugnare" på vägen vilket man uppskattar i motorvägsfart och vid längre körningar. Däremot är det roligare att ratta 240, det händer liksom mer. Det kränger och det överstyr och det (för bilstorleken och med moderna mått mätt) korta axelavståndet tillsammans med den snäva vändradien gör att bilen känns alertare och liksom går att knycka runt lite hur som helst. Baksidan är att den är mer vinglig och ostabil i högre farter. 740 känns också modernare att sitta i och åka i men det är ju egentligen mer en känsla. 240 är ju också bekväm och rymlig men känns äldre med sin upprättstående framruta och sina dörrsidor i vinyl som påminner om gamla tider. En smaksak, vad är man egentligen ute efter för bil?

Kvalitetsmässigt är det väl inga större skillnader mellan bilarna men rostskyddet är som någon tidigare nämnt betydligt bättre på 740:n. 1984 fanns ingen galvanisering och dessa bilar rostar tyvärr ganska friskt. 740 från 1990 har däremot ett av de bästa rostskydden som har funnits på någon Volvo och därför finns många kvar i relativt gott skick.

En 245 1984 är idag en ovanlig bil som börjar få rejäl kultstatus och som kanske snarare bör vårdas som en entusiastbil. Det hindrar ju inte att den kan användas till försiktig brukskörning men man bör kanske fundera lite på hur mycket man skall slita på den. Vinterkörning är kanske inte heller helt rätt. En 745 GL med B230F 1990 är ännu inte så sällsynt och väcker väl knappast någon uppståndelse hos någon om inte skicket är extremt bra. Den klarar sig ju bättre i vinterslasket än vad en 84:a gör.
Användarvisningsbild
av White
Tek2kale skrev:
White skrev:Hade valt 745 av den anledningen att det är lättare att hitta ett fint exemplar än 245. Annars är båda mycket bra och slitstarka bilar. :)
Då menar du kanske rosten?
Ja dels rosten, dels att dom ofta gått som firma/slit och släng bilar. Men det har ju iofs många 745 med, men jag upplever ändå att det finns fler kvar av dom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, kan ju bara svara av personligt smak och tycke men...
245 tycker jag ser för jävliga ut(en 244a däremot.. mmm), 745 ser bättre ut. Men just 90-92 av 745 icketurbo's har så fruktansvärt gräsligt ful front, så byte till 940 front är ett måste.

745an är dessutom hel-galvad, medans 245an inte är galvad öht. Så är du inte sugen på att laga rost så är nog 745an ett bättre val.
Vidare har 245an förgasare, vilket kan vara grinigt på vintern. 745an har elektroniskt sprut och man kan vara tämligen säker på att den startar utan problem mitt i vintern.
745an har dessutom mer lastutrymme än 245an, då den är lite bredare och lite högre om jag minns rätt.

Om vi går till lite mer tekniska saker så kan man t ex montera en T5a(B5234T, 225hk) i 745an och regga rakt av, vilken man inte kan i 245an(för mycket vrid). 245an får isf nöja sig med B5254T på 193hk istället.
Det elektroniska sprutet på 745an betyder också att man inte behöver pilla på förgasaren stup i kvarten för att få den att gå riktigt rent, inga nålar som fastnar osv...
Men, förgasare betyder ju att man kan sugistrimma den rätt duktigt, på med ett par weber45or, extraktor, portad topp och strokad motor så blir det fart i maskinen :-)-) B230F kan man inte göra mycket med...

Så, för min del skulle 745an vara mer intressant om den är tänkt som bruksbil, och/eller motorbyte. För renovering skulle 245an vara intressant pga. att det finns så pass få kvar.

Jag har dock ett 3e förslag, en 945a 91-92. Då får du alla fördelar med 745an plus snyggare front, lite trevligare inredning om än försumbart, plus att dom har B230FB på 130 pållar istället för 116 föl som B230F har. Det gör större skillnad än man kan tro faktiskt.

Men i slutändan är det helt upp till dig, båda har både för- och nackdelar, även om jag tycker 745an har mer fördelar än nackdelar.
av Tilly
Lucif3r skrev: 745an har dessutom mer lastutrymme än 245an, då den är lite bredare och lite högre om jag minns rätt.
Sidospår kanske men mitt minne säger att 245 har större lastutrymme än 745. Lastutrymmet i 245 är väl längre plus att hjulhusen inte tar upp lika mycket plats (för de tar ju upp platsen i baksätet istället :) ) . I 745 prioriterade de mer utrymme i baksätet. Dock så kan det väl inte skilja så där jättemycket.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]