Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Demonterade drivaxlarna ur min 940 igår för att byta bromssköldar och allt i bromsväg bak. Det som alarmera först var att speciellt den splinse-ade delen av axeln var otroligt "grötig". Resten av axeln hade svag ytrost beläggning, samt bar grova mjukare rostflagor över hela axeln. Även packboxarna i axelröret tycks läcka så det var nog mer bakaxelolja som smorde hjullagret hellre än fett... Jag testade att återmontera axlarna ändå, höger gick bra. När jag monterade vänster sida så börjar det helt plötsligt att slå, klonka och hacka när man vrider på axlarna.

Lät bakaxeln glida neråt och tappade ur oljan, den påminde om motorolja som fått kylarvatten i sig vid topplockspackningshaveri (jobbigt ord!). Även oljan bar stora mjuka rostflagor å annat gröt. Plockade ur diffpaketet ur kroppen och det var fullt av den här "gröten" så inte konstigt att den klagade! I axelrören ligger det ett tjockt lager "gröt" i botten som jag lyckades trycka in i diffen, där har vi problemet tror vi.

Ska leta läckage på axeln idag men vill gärna ha all hjälp å tips jag kan få under tiden! Axeln i sig trodde jag för övrigt var frisk, inga anormala glapp eller liknande. Lika dant med kuggpaketen och pinjongen, de ser friska och "oslitna" ut.

Kan tillägga att packboxen i axelröret verkar vara en svår artikel, hittills är det bara CVI som har dom verkar det som... Ska kolla Rejmes i Linde imorgon... Inspektionsluckan på bakaxeln saknade packning eller packningsmaterial. Jag tog med mig en vanlig standard spicer packning i hopp om att denna passar även på min å inte bara Amazon och dyl. Tyckte inte det var nå nämnvärt mycket olja i axeln heller för den delen. Vilket får mig att misstänka läckage utåt, vet dock inte vart. Har ej haft problem med missljud eller liknande tidigare.
jesper: Ja det sa i och för sig reservdelshandboken och rejmes med... Är bara inte så förtjust i det där kladdet men det kanske "inte går" alls med packning istället?

Japp det är dem jag menar, som du säger så följer dom med som standard i hjullagersatserna. Men det är lugnt jag lyckades få tag på dom styck via rejmes. Fungerar dom typ som "standard" Stefatätningar gör? Alltså att de har en form av kilspår och så knackar man försiktigt dit dom eller?

Så kan det mycket väl vara, la dock inte märke till vad det var för utförande på mitt lock.

Jag fick en till idé till vad som kan ligga bakom att det blev så här: morfar körde nästan bara mycket korta vändor med bilen de sista åren innan jag köpte den. Knappt så bilen hann bli varm nån gång, därför var avgassystemet så illa däran för att det blev liggandes kondens. Samt att bromsarna rostade fast. Kan detta även skapa kondens i en sluten axel och göra att det blir som det blev? Låter det vettigt alls??
volvo142traktor skrev:. Kan detta även skapa kondens i en sluten axel och göra att det blir som det blev? Låter det vettigt alls??
Det är så det fungerar i verkligheten, det är därför man ska byta oljor i bilarna även om man inte kör så mycket. Nu tror jag inte det tagit skada p.g.a bristande smörjning, men det blir "rostskador"på dom ytor inte får olja "på sig". Vad gäller packning till kåpan så går det inte, då är risken stor att avståndet mellan tandhjulet och givaren för hastighetsmätaren/ABS-en för stort och det fungerar inte.
Lennart: Okej ja men då är det ju antagligen det som är boven i dramat här... :???:
Bra svar, då vet jag. Jag har faktiskt köpt "packningslim" så det kommer göras efter konstens alla regler.

Å här kommer då en update till er som är intresserade över hur själva "renoveringen" går:
Axeln fick stå med skarp avfettning i ett dygn ca, igår torkade jag, blåste och putsade ur axeln från allt mög. När allt var torkat kan man se ett större område i mitten av axelrörets ovansida (insida) som bär gravrost. I alla fall så pass grav att det är synliga porer i godset.

Demonterade pacboxarna i axelröret (innanför hjullagren(ett helvete att få dän!)) och knackade dit nya. Det vänstra hjullagrets lagerbana "nöp" i axelröret på grund av att den råkade gå snett och jag säkerligen lyckades lägga en spåna mellan gods och lagerbana. Nära på att ge upp när pappa röck in och lyckades ändå få banan på plats. Osäker på om man någonsin får dän den igen... Första grejen på denna bil jag "pajat" på det viset, inte stolt över det...

Diffhuset monterades, lagerbockarna dras efter moment så klart! Bromsar/bromsdetaljer har jag börjat återmontera, ska fortsätta idag. Bromsrenoveringen bestod/består av; byte av bromssköldar, handbromsbackar med monteringssats, uppsmörjning i alla leder till handbromsen, skivor, ok med monteringssats samt båda bromsrören samt slangar bak.

Inspektionsluckan ska limmas och återmonteras, jag har valt en motorolja med låg viskositet som jag ska hälla i axeln och "tvätta med". Efter några mil ska denna tappas ur och ersättas med Volvo original bakaxelolja. :)
Eftersom bakaxeln är av "hypoid-typ" ska du nog inte köra en meter med "vanlig" olja. Möjligtvis "tomköra" på bockar. I en hypoidväxlar "glider" pinjonghjulet mot kronhjulet och då krävs en EP olja om de inte ska bli repor när det belastas.
Lennart:
Jag förstår vad du menar och pappa höll med. Tog en ytterst kort vända, inga börnar, snabba pådrag eller höga hastigheter. Dumt? Ja absolut, jag har säkerligen filat lite på pinjong och kronhjul men jag chansade och körde ändå.

Oljan gjorde precis det den skulle; den tvätta bra och tog med sig lite mer skit ut när jag tappade ur den. Jag kollade oljan noga och jag måste ju medge att den så klart bar en mindre mängd fina spånor.

Jag fyllde på med bakaxelolja, återmonterade alla bromsdetaljer och dyl. och luftade bromsarna. Nu har jag pålitliga bromsar och handbroms som tar där det ska och känns riktigt bra. Inga missljud alls från bakvagnen och bromsarna är numera helt vibrationsfria! :lol:

Jag log hela vägen hem! Så skönt att få åka Volvo igen, så sorgligt och ha dom stå på bockar så länge som min gjorde. De är gjorda för att brukas, och nu tjänar han som pendlarbil igen! :D
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]