Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guzze66
Har köpt en begagnad v40 2.0t 1999, den har gått 19000 mil och är pigg och går bra, häromdagen träffade jag en kompis som sa att man kan trimma den lätt genom att kapa en slang och sätta dit t koppling och få mer laddning,, så jag gjorde det idag,, och det blev skillnad, blev ett jäkla drag men det känns som automatlådan inte fattat , det känns som den inte hinner med och växlar inte i tid o den stryper farten, känns jäkligt konstig i alla fall,, finns det någon här som kan förklara vad det kan vara för fel,, när jag kör normalt så känns det ok, det är när jag drar på som det här inträffar,, tacksam om någon kunnig kan berätta och förklara
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Hej.

Gå ner till flikten Pystrim på denna sidan och läs där. :lol:

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=178537

kanske kan du få svar på din fråga och lite flera.
av Guzze66
Tack, önskar jag inte varit så ivrig att testa, men kompisen som rekomenderade mej att fixa pystrim hade manuel låda på sin och då funkar det kanske bättre? Så nu har jag ngr frågor till jag behöver svar på

1. Är det något jag kan göra för att kunna behålla det här "trimmet" men få automaten att klara av det?
2. Kan jag sabba något då jag kör med det här?
3. Om jag vill återställa så är det väl bara att köpa ny slang ?
4. Finns det något annat jag kan göra för att få några hk xtra ? Har tyvär inte råd att betala mkt.
5. Funkar det här trimmet bättre på manuel låda?
av rudarmy
Byt kompis istället...

Från x40nordic.com
Lektion 1:

Originalbilar med originalprogram spikar till och från redan som original,
annars hade det inte suttit några knacksensorer på dem.

------------------------------------------------------------------------------

Okej, nu vet Ni att originalbilar med originalprogramvara spikar under
vissa körsituationer (som inte är speciellt ovanliga).

Om en originalbil, med originalladdtryck spikar, verkar det då smart att
"pysa upp" till ännu mer laddtryck?

Lektion 2:

Nej, det är inte smart att "pysa" en turbobil eftersom bilen redan i
originalutförande spikar.

Q: Ålrajjt, men var går gränsen då?

A: Volvo anser att gränsen går där originalprogrammet ligger med sitt maxladdtryck
och att de spikningar som uppkommer ligger inom ramarna för vad sprutet tillräckligt
snabbt kan hinna avhjälpa.

För Er som anser att Volvo's ingenjörer har fel, och att deras 50 mijoner kronor i
utvecklingskostnad för programvaran till bilen är bortkastade pengar och att Ni gör
ett bättre jobb som motoroptimerare med en plastslang och ett T-kors, sätt igång...
Det Du kommer att göra är att minska oddsen för sprutetatt rädda en oren förbränning
i tid.

Eftersom det har frågats så förbaskat mycket om detta så har jag utvärderat en S40 T4 som
var i gott skick vid testtillfället.

Den original T4 som jag utvärderade hade ett maximalt laddtryck på 0, 83 bar i
mellanregistret.

Vid 0,75 bar kom det sporadiska spikningar som endast kunde höras
med audiospikdetektor och som sprutet låg och motarbetade.

Vid 0,85 bar ökade frekvensen av spikningarna.

Vid 1 bar låg motorn och spikade lite hela tiden.

Vid 1,1 bar hade spikningarna gått över till att bli hörbara utan knacksensor.

Vid 1,25 bar avslutades utvärderingen för att inte rasa motorn och då knackade den betänkligt.
(Bilens ägare hörde inget nämnvärt, men jag som är mer van rös i hela kroppen).

Testen är gjord för Er skull enkom för att Ni behöver veta var gränserna går med
originalmapparna.

Om tid finnes ska jag ta ut en 2.0T och göra samma test, men genom att titta i mapparna
så kan jag med 95% sannolikhet förutsäga var gränserna går.

Ägaren till den rasade 2.0T'n letar nu efter en T4-00 motor, så det kanske inte var så
tokigt att rasa den trots allt.
Användarvisningsbild
av vetten
Volvos vitblockare tål inte att "pystrimmas" som ovanstående skriver, det där med att pysa kunde man i viss mån göra på rödblockarna (gutjärnsblock) men det är inget att rekommendera om man inte vill förstöra motorn.
Det finns trimchips till dom flesta turbomotorer där alla parametrar är i takt med sprut och ladd. Om man inte vill köpa ett riktigt chip köp en T4 eller liknande.
av Guzze66
Som sagt så kan jag INGENTING om bilar och tyckte det lät som en bra ide att få ngr hk xtra vilket såhär efteråt var osmart :( men det är väl bara att köpa ny slang eller ta bort t-kopplingen och sätta ihop slangen med en annan koppling??
Väldigt tacksam för ett snabbt o bra svar
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja för höjer man laddet genom att sätta på en pysventil så är risken för spikningar stor, ECM beräknar hur mycket laddtryck som finns vid ett visst varvtal, belastning gasspjäll läge mm, genom att höja laddet med en pysventil så blir ju så klart laddtrycket högre men ECM kommer fortfarande bara att spruta in bränsle som räcker till original laddtryck och beräkna för laddtrycket som är original. Så genom att höja laddet så kan du få bilen att gå så dåligt så att en vanlig original bil med samma motor kör i från dig. Uppstår spikningar så ändrar ECM tändtiden hjälper inte det så kommer ECM att spruta in mer bensin i cylindrarna för att kyla av dom.
av Guzze66
Hej,, kan jag få det som det var innan? Köpa ny slang eller ta bort tKopplingen och sätta ihop den avklippta slangen med ngn koppling??
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Guzze66 skrev:Hej,, kan jag få det som det var innan? Köpa ny slang eller ta bort tKopplingen och sätta ihop den avklippta slangen med ngn koppling??
Japp köp en ny slang så att det blir ordentligt tätt, då kommer bilen att bli som den var förut :-)-)
av Guzze66
Skönt att höra,, åker o köper i morgon,, var är det bäst att köpa och vad heter slangen jag klippte av? Tack för alla tips och råd,, jag lär nog fråga om en hel del då jag inte kan mkt om bilar, hoppas ni står ut:)

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]