Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollen
Bulten i tvärbalkens bussning (främre) har rostat fast, hur få ur denna? 240-88, Funderar på skärbrännare men misstänker att det blir mycket rök från gummit!
Tips önskas.

ollen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ganska vanligt problem tyvärr. Har du fått bort muttern? Regeln är att värma skruven (bulten) så mycket du kan, den kommer då att expandera för att sedan när den kallnar krympa vilket bör göra att rosten smulas. Rök får man nog räkna med, se upp för eld i t.ex underredsmassa. Gör du som ovan och muttern är borta så skall du nog kunna slå ut skruven.

Mvh GK
av ollen
gnestakalle skrev:Ganska vanligt problem tyvärr. Har du fått bort muttern? Regeln är att värma skruven (bulten) så mycket du kan, den kommer då att expandera för att sedan när den kallnar krympa vilket bör göra att rosten smulas. Rök får man nog räkna med, se upp för eld i t.ex underredsmassa. Gör du som ovan och muttern är borta så skall du nog kunna slå ut skruven.

Mvh GK

Ok, undrar hur känsliga är bromsrören, det sitter en förgrening bakom balken nära bultskallen, rören är av koppar?
Att få bort muttern var inga problem! Ingen underredsmassa (!), nog därför det rostar!

ollen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kanske får demontera känsliga delar innan du börjar göra som jag föreslagit. Om du sätter en plast bit, t.ex. en bit från en plastpåse över påfyllningen för bromsvätska och sedan skruvar på locket igen så bör det inte försvinna bromsvätska i onödan sedan du demonterat de delar du vill ta bort.

Mvh GK
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]