NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
När jag bromsar rycker ratten och det vibrerar. Jag antar att det beror på att en bromsskiva fram är skev eller ojämn. Hur avgör man vilken skiva det är, om man inte har någon mätklocka?

P.
Vad får dig att tro bara en skiva är skev ? Nästan alltid bägge som blir skeva.

Prova att snurra med friläget i man brukar kunna höra att ljudet varierar om skivan är skev.

Mitt råd är att ändå byta bägge , jag byter alltid bägge skivorna per axel samtidigt. Risken är annars att du kan få lite ojämn bromsverkan och då kan det bli däckslitage istället.
av Lövet
Själva skivorna kostar ju bara några hundralappar. Byt båda, risken är annars att bilen drar snett efteråt.
av CPM
Tack för råden. :)

Men varför märkte jag inget idag när jag körde? Igår var det långkörning Kungsbacka-Hallsberg med många bromsningar och lite hetsig trafik - idag lugn gubbkörning tikll svampställena och tillbaka. Jag märkte inget idag trots att jag avsiktligt bromsade hårt för att kolla. Kan skivorna skevna till om de blir varma genom täta bromsningar? (Det känns som läge för byte ändå, men jag måste fråga.)

P.
av Miinan
Måste inte vara skivorna !! kan även vara skit i mellan, ja hade nå skit på bromsklossen som gjorde att de vibrera som attan... men bort med allt och rengjorde och nu är allt fina fisken iafl !
Om du hade problem vid längre körning, men inte vid en kortare tur - inte så att oken kärvar lite vilket ger anliggande bromsar? Märker du att någon/några bromsar blir väldigt varma vid körning? Det brukar kunna ge en del vibrationer...
/Mattias
av Lövet
Om han kan svarva med skivorna på plats finns det ju en poäng ändå. Svarva skivorna och sen på med nya klotsar lär gå betydligt snabbare.

edit: Verkar som han vill ha lösa skivor. Då försvinner en del av poängen. Dock finns det ju modeller som har betydligt dyrare skivor och då finns det väl mer poäng.
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]