Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1092005


V70 2.5 se 1999, automat.

Precis som rubriken lyder har jag två problem.

Smällde en älg här om dagen. Svängde det som gick men älgen tog bakre passagerarrutan och bagageutrymmet samt stolparna.. har någon erfarenhet från att byta rutor, kan man köpa betade någon stans?

Problem 2. Efter krocken körde jag vidare ca 50 mil. Stannade någon gång på vägen och bilen gick som den skulle. När jag var framme och hade parkerat skulle jag flytta bilen. När jag startade och började köra gick motorn orent och det vibrerade i ratt och avgassystem. Se video nedan! Vad kan vara felet? Efter att ha kört motorn ett tag skruvade jag ut alla stift och inget av dem var blöta. Det låter som att den inte går på alla cylindrar? Tomgång är hyfsat normal men inte vid gaspådrag.

Bilen går att köra. Den skakar vibrerar vid kraftigare gaspådrag.

Tacksam för svar!
#1092010
Måste vara en tidig 99 då du fortfarande har fördelarlock och rotor. Börja med kolla de sakerna. Rutan på bakdörren är inge konstigheter byta. Däremot är rutan i "bagaget" limmad och inget man gör själv..
#1092012
Nexus skrev:Måste vara en tidig 99 då du fortfarande har fördelarlock och rotor. Börja med kolla de sakerna. Rutan på bakdörren är inge konstigheter byta. Däremot är rutan i "bagaget" limmad och inget man gör själv..
Ja det stämmer, det är motorn utan elektroniskt gasspjäll.

Tänker jag fel men eftersom stiften inte var blöta så tänder alla cylindrar alternativt inte får bränsle?

Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?

Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?
#1092015
Det kan tilläggas att bilen någon gång då och då den senaste tiden, när jag startat den, dött precis när den tänt.

När jag vridit nyckeln har den tänt direkt, svängt upp mot 1500 varv (som vanligt när man startar alltså) men sedan inte lagt sig på 900 utan istället dött. Det har inte hänt ofta men tre gånger dagen innan den började gå dåligt. I övrigt startar den alltid lätt.
#1092042
Hmm kanske ett bränslepumps relä som håller på att ge sig :???: Det du beskriver att den stannar direkt efter att den startat kan vara en antenn ring som är dålig (inget ovanligt problem) Kolla och gör ren fördelaren+rotorn.
#1092064
An1000 skrev:Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?

Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?

Ja, det borde väl sätta någon felkod om bilen går så kasst. Antar att du har 140hk-motorn, då lär du bygga egen läsare med ett par kablar, en diod och en knapp....

Ja, skruva loss fördelaren och kolla i den... Den ska vara fri från ärg och bränmärken., likaså rotorn. Det är inget man lagar om det är kasst, utan det byter man isf. Inga stora pengar.
#1092072
Lucif3r skrev:
An1000 skrev:Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?

Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?

Ja, det borde väl sätta någon felkod om bilen går så kasst. Antar att du har 140hk-motorn, då lär du bygga egen läsare med ett par kablar, en diod och en knapp....

Ja, skruva loss fördelaren och kolla i den... Den ska vara fri från ärg och bränmärken., likaså rotorn. Det är inget man lagar om det är kasst, utan det byter man isf. Inga stora pengar.
Hmm finns det någon tråd om hur man gör en sådan/går att köpa på biltema? Jag ska kika på fördelarlock och rotor.
#1092080
An1000 skrev:
Lucif3r skrev:
An1000 skrev:Jag har ett uttag för felsökning i mittkonsolen, syns ett sådant fel där?

Kan man så att säga felsöka fördelarlock/rotor eller är det bara att byta?

Ja, det borde väl sätta någon felkod om bilen går så kasst. Antar att du har 140hk-motorn, då lär du bygga egen läsare med ett par kablar, en diod och en knapp....

Ja, skruva loss fördelaren och kolla i den... Den ska vara fri från ärg och bränmärken., likaså rotorn. Det är inget man lagar om det är kasst, utan det byter man isf. Inga stora pengar.
Hmm finns det någon tråd om hur man gör en sådan/går att köpa på biltema? Jag ska kika på fördelarlock och rotor.
Japp det ska finns ett antal trådar om hur man gör en sådan skulle jag tro :mrgreen: Har försöt att söka upp en men jag går bet :shock: jag använder väl fel sökord eller något :roll:
Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]