Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#107194
Hej!

Jag har ett minst sagt otrevligt problem. Jag har en Volvo 464 GL SE med ett Volvo Guard larm (tror det är original). Nu är det så att fjärrkontrollen till larmet är trasig sedan länge, men bilen har inte varit larmad (av förklarliga skäl) sedan fjärrkontrollen började krångla. Problemet är att nu idag när jag skulle köra hem bilen så hade larmet aktiverat sig självt (!) och jag kunde således inte få bilen att röra sig ur fläcken. Det var måttligt roligt att först störa alla i närheten med att testa olika saker för att sedan behöva ge upp och lifta hem.

Drar jag ur sladden till bilbatteriet får jag tyst på den, men när jag kopplar in bilbatteriet så är larmet aktiverat per default och jag kan inte vrida om tändningen (eller låsa upp någon dörr) utan att larmet går igång igen.

Det verkar inte finnas någon säkring för larmet (enligt instruktionsboken). Drar jag ur säkringen till tutan så kan jag få tyst på larmet, men eftersom tändningen låser sig när larmet går igång kan jag förstås ändå inte starta bilen!

Om jag lokaliserar larmenheten, kan jag då koppla ur den och få igång bilen, eller kommer bilen "känna av" att larmet är urkopplat och låsa tändningen för mig?

Någon som vet hur man hittar larmenheten och vilken sladd som ska dras ur för att testa detta? Eller är det någon som har en bättre lösning?

Hjälp!?
#107294
mgedda skrev:Hej!

Jag har ett minst sagt otrevligt problem. Jag har en Volvo 464 GL SE med ett Volvo Guard larm (tror det är original). Nu är det så att fjärrkontrollen till larmet är trasig sedan länge, men bilen har inte varit larmad (av förklarliga skäl) sedan fjärrkontrollen började krångla. Problemet är att nu idag när jag skulle köra hem bilen så hade larmet aktiverat sig självt (!) och jag kunde således inte få bilen att röra sig ur fläcken. Det var måttligt roligt att först störa alla i närheten med att testa olika saker för att sedan behöva ge upp och lifta hem.

Drar jag ur sladden till bilbatteriet får jag tyst på den, men när jag kopplar in bilbatteriet så är larmet aktiverat per default och jag kan inte vrida om tändningen (eller låsa upp någon dörr) utan att larmet går igång igen.

Det verkar inte finnas någon säkring för larmet (enligt instruktionsboken). Drar jag ur säkringen till tutan så kan jag få tyst på larmet, men eftersom tändningen låser sig när larmet går igång kan jag förstås ändå inte starta bilen!

Om jag lokaliserar larmenheten, kan jag då koppla ur den och få igång bilen, eller kommer bilen "känna av" att larmet är urkopplat och låsa tändningen för mig?

Någon som vet hur man hittar larmenheten och vilken sladd som ska dras ur för att testa detta? Eller är det någon som har en bättre lösning?

Hjälp!?
Glutta i instruktionsboken?

Jag hade visserligen inte VolvoGuard på min BMW när tjuven larmade på bilen, men för att larma av fick jag gräva fram koden jag skulle trycka i på larmenheten för att avaktivera den och kunna åka hem med bilen.
#107324
zoran skrev: Glutta i instruktionsboken?

Jag hade visserligen inte VolvoGuard på min BMW när tjuven larmade på bilen, men för att larma av fick jag gräva fram koden jag skulle trycka i på larmenheten för att avaktivera den och kunna åka hem med bilen.
I instruktionsboken står inget om hur man kopplar ur larmet. Det enda som står är hur man sätter larmet i service-läge (i stort sett urkopplat), men det kräver att man har fjärrkontrollen. Blir så trött på så uselt designade säkerhetslösningar.
#107398
mgedda skrev:
zoran skrev: Glutta i instruktionsboken?

Jag hade visserligen inte VolvoGuard på min BMW när tjuven larmade på bilen, men för att larma av fick jag gräva fram koden jag skulle trycka i på larmenheten för att avaktivera den och kunna åka hem med bilen.
I instruktionsboken står inget om hur man kopplar ur larmet. Det enda som står är hur man sätter larmet i service-läge (i stort sett urkopplat), men det kräver att man har fjärrkontrollen. Blir så trött på så uselt designade säkerhetslösningar.

Ett larma ska inte vara lätt att koppla ur :roll: Då har det ju liksom ingen funktion :wink:
Du måste hitta styrenheten o sen koppla förbi startspärren.
#107601
Frigge skrev: Ett larma ska inte vara lätt att koppla ur :roll: Då har det ju liksom ingen funktion :wink:
Du måste hitta styrenheten o sen koppla förbi startspärren.
Det är sant, men det verkade som det inte fanns något sätt att larma av utan fjärrkontroll, och det var det jag irriterade mig lite på. Jag kan dock nu gladeligen meddela att jag fått reda på hur man gör! Det var en vänlig person på Upplands Motor som hjälpte mig hitta lönsningen till problemet, så nu har jag fått igång bilen igen och kunde köra hem den. Jag kommer inte berätta hur man löser det hela eftersom det är rätt lätt och kan således ses som lite känslig information, men om någon råkar ut för liknande problem kan jag rekommendera Upplands Motors service. Nu ska jag bara hitta larmenheten och koppla förbi den, men för det kommer jag nog lämna in bilen.

Tack för visat intresse hos er som svarat på mitt inlägg!
#109196
Frigge skrev:
Ett larma ska inte vara lätt att koppla ur :roll: Då har det ju liksom ingen funktion :wink:
Du måste hitta styrenheten o sen koppla förbi startspärren.
Jasså? Om jag behöver slå in 10 siffrig kod på centralenheten för att slå av larmet och om jag slår fel 3 ggr så låses bilen, hur kan det då vara att larmet inte har någon funktion. Det låter som strunt. Det är en bra funktion, för lösa delar (såsom fjärr) kan tappas bort. Ska du då sitta där med skägget i brevlådan.
#109203
zoran skrev:
Frigge skrev:
Ett larma ska inte vara lätt att koppla ur :roll: Då har det ju liksom ingen funktion :wink:
Du måste hitta styrenheten o sen koppla förbi startspärren.
Jasså? Om jag behöver slå in 10 siffrig kod på centralenheten för att slå av larmet och om jag slår fel 3 ggr så låses bilen, hur kan det då vara att larmet inte har någon funktion. Det låter som strunt. Det är en bra funktion, för lösa delar (såsom fjärr) kan tappas bort. Ska du då sitta där med skägget i brevlådan.

Ehhhh.... va :roll:

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]