NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fremi
Hej,

Ska försöka beskriva detta så bra det går. Har en S40N -07. När bilen har stått ett tag, låt säga ett par timmar, och man ska köra iväg så hörs alltid ett *klonk* efter de första meterna. Kommer underifrån och låter som att något fälls in (väldigt udda, jag vet). Ibland så övergår dock klonket till ett *skraap* som låter riktigt illa. Metall mot metall, typ. Det låter bara när jag kör, inte när jag står stilla. Efter ett tag släpper det. Har hört teorier om att det kan vara stenar som fastnar i bromsarna etc. Men det har hänt för många gånger för att jag ska kunna tänka mig att det är något sånt.

Är det någon som känner igen detta?
Har du gjort ett kraftigt rattutslag åt något håll innan du åker iväg? Det kan i så fall bero på kärvande stödbenslager som resulterar i att fjädern vrids istf hela fjäderbenet. Klonket du hör är när stödbenslagret släpper och fjädern hoppar till. Det skrapande ljudet kan orsakas av att fjädern rör sig i sätet nedtill = metall mot metall.

Stenar i bromsskölden brukar gnissla rätt friskt så har du inget gnissel så är det säkert något annat.

Det kan även vara så att någon fjäder gått av och att delarna slåremot varandra. Vänster framfjäder går ofta av på dessa bilar.

Jag har själv problemet med det vänstra fjäderbenet trots byte för snart 2 år sedan. Det är framförallt vid kall väderlek samt när bilen stått stilla en längre period som ljuden kan uppstå. I mitt fall beror det troligen på linjeringen av lager och stötdämparen inte blev bra när dessa sattes ihop av mig.
dieselputte skrev:Har du gjort ett kraftigt rattutslag åt något håll innan du åker iväg? Det kan i så fall bero på kärvande stödbenslager som resulterar i att fjädern vrids istf hela fjäderbenet. Klonket du hör är när stödbenslagret släpper och fjädern hoppar till. Det skrapande ljudet kan orsakas av att fjädern rör sig i sätet nedtill = metall mot metall.

Det låter inte helt orimligt. Fick en annan teori om klonket av en kollega idag, att det kunde bero på kärvande bromsok som inte riktigt släpper fören jag börjar köra. Nämnde också något om att det kunde vara parkeringsbromsen som sätter sig. Själv har jag inte en aning och det kostar väl en slant att få det undersökt.
dieselputte skrev: Det kan även vara så att någon fjäder gått av och att delarna slåremot varandra. Vänster framfjäder går ofta av på dessa bilar.

Man ska väl aldrig säga aldrig, men det tror jag inte. Borde väl ge en tvåa på besiktningen. Den gick igenom med blankt papper för några veckor sedan och ljuden har uppstått så länge jag ägt bilen.
Bromsok som släpper tror jag inte på, då skulle de nog omvänt smälla när du bromsar. Har du anliggande bromsar så yttrar det sig i överhettade bromsskivor som då blir skeva med vibrationer i ratten som följd vid inbromsning. Parkeringsbromsen sitter bak , kommer ljudet framifrån så är det knappast den och den brukar inte föra nåt väden av sig när den strular. Har själv haft strul med den.

Prova att parkera bilen utan att gör något rattutslag, låt den stå nån timme och kör sedan iväg utan rattutslag, hör du inget klonk då så ligger troligen orsaken i fjäderben.

Tror inte på att något stabilisatorstag (Klapperstag) är dåligt, de väsnas hela tiden.

Dålig stötdämpare som lever om? Jag hade problem med höger dämpare som smällde en del innan man kört några km, hade lite synligt läckage på damasken. Var helt slut när man tog bort den, gick hur lätt som helst att trycka kolven i botten och dra tillbaka. Borde väl kanske upptäckts vid besiktning isf, men min sa de aldrig något om vid besiktning , vid service hos Volvo innan besiktningen sa meken att den var slut.

Då kan du nog bortse från bruten fjäder, dock inte alltid som man får 2a pga det. Har fjädern gått av så den omöjligt kan komma ut och skada däck så blir det bara "bra att veta". Har den brutna delen en vass del som pekar ut mot däck blir det 2a.
Blev ett sent svar på denna tråden. Har haft lite att göra.
dieselputte skrev:Prova att parkera bilen utan att gör något rattutslag, låt den stå nån timme och kör sedan iväg utan rattutslag, hör du inget klonk då så ligger troligen orsaken i fjäderben.
Har testat detta. Uppfattar att ljudet uppstår oavsett fullt rattutslag eller inte.
dieselputte skrev:Dålig stötdämpare som lever om? Jag hade problem med höger dämpare som smällde en del innan man kört några km, hade lite synligt läckage på damasken. Var helt slut när man tog bort den, gick hur lätt som helst att trycka kolven i botten och dra tillbaka. Borde väl kanske upptäckts vid besiktning isf, men min sa de aldrig något om vid besiktning , vid service hos Volvo innan besiktningen sa meken att den var slut.
Hade precis bilen inne på intervallservice. Bad verkstadskillen lägga ett extra öga på mina fjärderben. Det var inget fel på dem, och han hade även provkört bilen och lyssnat efter missljud och inte hört något. När jag frågade om klonket jag hör, som kommer underifrån och låter som att något fälls upp så var det inget han kände till. Hans teori var också att någon broms kanske ligger åt och sen släpper. Dock ingick byte av bromsvätska i servicen så de borde ha upptäckt om det var något fel med bromsarna då, tycker jag. Mycket märkligt.

Edit: Är det verkligen ingen annan med S40/V50 som känner igen detta? Kanske är så att min bil är en "lemon" helt enkelt :P
Hörs ljudet EN gång efter uppstart eller kan du återskapa det om du stannar och börjar gasa upp i fart på nytt? Om det bara hörs en gång så är det ett ABS självtest vid 20 km/h som görs. Det klonkar på min bil också. Men som sagt exakt i 20 km/h och bara en gång efter varje gång du startat motorn.
Schmoyoho skrev:Hörs ljudet EN gång efter uppstart eller kan du återskapa det om du stannar och börjar gasa upp i fart på nytt? Om det bara hörs en gång så är det ett ABS självtest vid 20 km/h som görs. Det klonkar på min bil också. Men som sagt exakt i 20 km/h och bara en gång efter varje gång du startat motorn.
Tack! Efter en några tester idag, då jag hållit ett öga på hastighetsmätaren, så har jag kommit fram till att det måste vara detta jag hör. Sker exakt vid 20 km/h precis som du säger och endast en gång.

Skrapet då. Det enda jag får det till nu när den varit på service och fått en översyn är sten i bromsskölden. Skrev i TS att jag inte trodde det kunde vara det med tanke på hur ofta det hänt, men jag ser ingen annan förklaring just nu. Personer jag frågat säger ungefär samma sak, att det låter som att bilen håller på att ramla sönder när det kommer in en sten där. Så ja, lär vara det.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]