Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Farthållaren la av helt plötsligt häromdagen. Läste ut i förrgår med PPC3 och fick felkod på kopplingspedal lägesgivaren. Raderade denna och då fungerade farthållaren. Samma visa nästa dag, ingen farthållare och felkod. Idag så hade jag heller ingen farthållare men ingen felkod??
Hade den inte hunnit sätta felkod eller kan något annat orsaka att farthållaren lägger av? Hade inga andra felkoder än trimmet och något angående höger spegel som värmen inte funkar på..

Det är ju alltid självklart att det ska börja jävlas med en när man har 3 dgr kvar till semester och en lång E4:a tripp framför sig..

Tacksam för svar
Tette
Senast redigerad av 1 Tette, redigerad totalt 0 gånger.
Fick precis samma problem igår med min V70 -04 2.5T, farthållaren fungerar ej.
Cruise tänds när jag trycker på knappen men inget händer därefter.
Funderade på pedalgivare etc.

Vilken kuggkrans menar du valln, någon av ABS kransarna ?
Har också en skum farthållare funkar sporadiskt
Innan jag lödde om styrboxen till ABS o dyl. så var den ännu "roligare" då funkade den om man slog på tändningen o sen satte på farthållaren o DÄREFTER startade motorn.....................
Nu funkar den tills plötsligt bilen rycker till då slutar den att funka , jag har bytt någon sensor samt någon givare vänster fram men detta har alltså inte hjälpt.
Skall felsöka vidare , min är automat så någon kopplingspedalhistoria har jag icke
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]