Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1091778
Fick ryktesvägen veta att det här i Mälardalen bara fanns en Rostskyddsfirma värd namnet - Rostskyddsspecialisten i Smedsbo utanför Uppsala (http://www.rostskydd.com)
Tog kontakt med Nils Angerstig och mycket riktigt visade han sig vara en riktigt skicklig yrkesman med många år inom branschen.
100% nöjd med bemötande, snabb överblick vad som behöver göras, uppdatering hela tiden med bilder via mail, och ett prisvärt arbete i det långa loppet då man får hela 10 års garanti med årlig kontroll - och då ev. förbättring av grundarbetet åtgärdas.
Kort sagt - värt varenda krona att åka från Vallentuna till lantligt vackra Smedsbo och låta bilen bli omhändertagen av ett riktigt proffs. Tack än en gång, Nils!
#1091808
volvoc70cab skrev:Vet en som körde nästan 40 mil för få sin bil behandlad i Smedsbo
Jag förstår vederbörande - snacka om både proffsigt bemötande och utfört arbete hos Nils I Smedsbo.
En intressant detalj är ju att det idag inte finns någon utbildning för just Rostskyddsbehandlare.
Därför är det extra viktigt att hitta någon som vad som krävs för att få ett fullgott rostskydd!
#1091815
snucke62a skrev:
volvoc70cab skrev:Vet en som körde nästan 40 mil för få sin bil behandlad i Smedsbo
Jag förstår vederbörande - snacka om både proffsigt bemötande och utfört arbete hos Nils I Smedsbo.
En intressant detalj är ju att det idag inte finns någon utbildning för just Rostskyddsbehandlare.
Därför är det extra viktigt att hitta någon som vad som krävs för att få ett fullgott rostskydd!
Passar väl inte in när allt ska vara slit och släng.
#1091831
SBergdahl skrev:
snucke62a skrev:
volvoc70cab skrev:Vet en som körde nästan 40 mil för få sin bil behandlad i Smedsbo
Jag förstår vederbörande - snacka om både proffsigt bemötande och utfört arbete hos Nils I Smedsbo.
En intressant detalj är ju att det idag inte finns någon utbildning för just Rostskyddsbehandlare.
Därför är det extra viktigt att hitta någon som vad som krävs för att få ett fullgott rostskydd!
Passar väl inte in när allt ska vara slit och släng.
Precis!
Eller också kommer man till en anonym Rostskyddsmottagning, lämnar nycklarna och får tillbaka bilen nästa dag med en from förhoppning om att de vet vad de gör...
Nils gör precis tvärtom - dokumenterar med foton exakt varje steg i processen!
Allt för att kunden ska kunna lita till 100% på att t.ex. alla plastdetaljer kring underredet har monterats bort så att man verkligen har bildbevis på att det under dem nu finns fullgott rostskydd. Det kallar jag proffsigt, och här i Sthlms.-trakten finns det mig veterligen Ingen! firma som gör detta - frågan är om det finns någon i hela Sverige förutom just Nils i Smedsbo som gör just så?!
#1091947
Lyckligtvis har jag bara någon dryg mil hemifrån till Smedsbo. Har redan tidigare haft en del funderingar på att låta rostkyddsbehandla min "nya" bil (V70 -15) just där med tanke på vad jag läst och hört om företaget. Kanske gör jag slag i saken nu i höst även om jag fortfarande är lite osäker på om det verkligen lönar sig att rostskyddsbehandla. Min "gamling" (V70 -02) har ju stått emot rosten fint även utan någon särskild behandling utöver den som fanns från fabrik. Hade inga egentliga rostproblem på min 745 -87 eller 855 -94 heller trots att jag alls inte tillhör dem som är särskilt duktiga på att hålla sina bilar rena från salt och skit. 855an lät jag kosta på viss kompletterande behandling när den var en 5-6 år eller så om jag minns rätt men inte 745:an. Därmed inte sagt att jag då sett några särskilda varningstecken på 855:an.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1091955
Håller helt med dig om att det är en svår avvägning - är det verkligen värt priset att låta rostskyddsbehandla?
När det gäller din V70-02 hade du turen att köpa den sista årsmodellen med svensk Bottenplatta, och som var väldigt bra rotskyddad från grunden. Sedan gick ju Volvo över till Fords dito och genast blev det betydligt fler problem med rosten.
Rent generellt är det ju så att om du går in till en Volvo-butik idag och köper en helt ny brukar de ju säga att du ska "byta upp dig"/köpa ny bil efter ca 5-7 år. Där någonstans är brytpunkten för att du ska få ut så mycket som möjligt för din gamla bil när det gäller andrahandsvärde - dvs. du behöver låna så lite som möjligt för att köpa en ny bil.
Då är ju frågan hur mycket din "gamla" bil har hunnit rosta, men eftersom rostskyddet rent generellt på de flesta bilar håller på att bli eftersatt och/eller alla plastdetaljer runt underredet nuförtiden skapar ny grogrund för rost, skulle jag råda dig att åtminstone ta dig en funderare.
Själv kör jag med "hängslen och livrem" när det gäller just rostskydd; ett problem mindre att tänka på när det gäller ditt bilägande.
#1091956
andersuw skrev:Lyckligtvis har jag bara någon dryg mil hemifrån till Smedsbo. Har redan tidigare haft en del funderingar på att låta rostkyddsbehandla min "nya" bil (V70 -15) just där med tanke på vad jag läst och hört om företaget. Kanske gör jag slag i saken nu i höst även om jag fortfarande är lite osäker på om det verkligen lönar sig att rostskyddsbehandla. Min "gamling" (V70 -02) har ju stått emot rosten fint även utan någon särskild behandling utöver den som fanns från fabrik. Hade inga egentliga rostproblem på min 745 -87 eller 855 -94 heller trots att jag alls inte tillhör dem som är särskilt duktiga på att hålla sina bilar rena från salt och skit.
Håller helt med dig om att det är en svår avvägning - är det verkligen värt priset att låta rostskyddsbehandla?
När det gäller din V70-02 hade du turen att köpa den sista årsmodellen med svensk Bottenplatta, och som var väldigt bra rostskyddad från grunden. Sedan gick ju Volvo över till Fords dito och genast blev det betydligt fler problem med rosten.
Rent generellt är det ju så att om du går in till en Volvo-butik idag och köper en helt ny brukar de ju säga att du ska "byta upp dig"/köpa ny bil efter ca 5-7 år. Där någonstans är brytpunkten för att du ska få ut så mycket som möjligt för din gamla bil när det gäller andrahandsvärde - dvs. du behöver låna så lite som möjligt för att köpa en ny bil.
Då är ju frågan hur mycket din "gamla" bil har hunnit rosta, men eftersom rostskyddet rent generellt på de flesta bilar håller på att bli eftersatt och/eller alla plastdetaljer runt underredet nuförtiden skapar ny grogrund för rost, skulle jag råda dig att åtminstone ta dig en funderare.
Själv kör jag med "hängslen och livrem" när det gäller just rostskydd; ett problem mindre att tänka på när det gäller ditt bilägande.
#1091965
När det gäller din V70-02 hade du turen att köpa den sista årsmodellen med svensk Bottenplatta, och som var väldigt bra rostskyddad från grunden. Sedan gick ju Volvo över till Fords dito och genast blev det betydligt fler problem med rosten.
Nu gissar du ganska friskt va....eller kan du verifiera något i de påståendena ?

/Thomas
#1091969
Funk skrev:
När det gäller din V70-02 hade du turen att köpa den sista årsmodellen med svensk Bottenplatta, och som var väldigt bra rostskyddad från grunden. Sedan gick ju Volvo över till Fords dito och genast blev det betydligt fler problem med rosten.
Nu gissar du ganska friskt va....eller kan du verifiera något i de påståendena ?

/Thomas
Infon fick jag från Thomas på Rostskyddsmetoder i Vällingby när jag stod i begrepp att ev. byta min 945 Classic -98 till en nyare Volvo.
Det var vad han sa då för sisådär 10 år sedan, men medger att jag själv inte gjorde några mer efterforskningar i ämnet - varken då eller senare.
Jag litade helt enkelt på honom, och Thomas hade jag stort förtroende för - han hade haft koll på mina bilar ända sedan företaget låg i Lill-Jansskogen i stan.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]