Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Det blir bara sämre och sämre med åren.
Följande bild är från färddatorn i en V70 D5 FWD Aut -02 som jag ägde för många är sedan.
2510.jpg
2510.jpg (18.85 KiB) Visad 2283 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Oljenivån visas i instrumenteringen i min bil om man frågar efter det. Det går ju bara att kolla när motorn står still, och har stått still en stund. Annars är nivån inte relevant.
av lauferx12345
Ok...man kanske börjar bli till åren och tänker i det gamla :-) Jag brukar alltid om jag bränt på tysk autobahn i 180 blås,efter 80-90mil kolla oljan... I Portugal, Marocco etc...kollar jag oftare iom högre värme. Det här nya skiten att inte ha möjlighet kontrollera oljan själv är inte bra :-S men det är ju jag det :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
En gång till, då. Det går att kolla oljan inifrån bilen på bilar utan oljesticka. Även på de som har en dvärgsticka, för den delen. Det är en enkel procedur som man gör innan man startar motorn. Kolla i boken hur det går till på din bil.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
apersson850 skrev:En gång till, då. Det går att kolla oljan inifrån bilen på bilar utan oljesticka. Även på de som har en dvärgsticka, för den delen. Det är en enkel procedur som man gör innan man startar motorn. Kolla i boken hur det går till på din bil.
Visst, men en elektronisk nivågivare kan gå sönder. En gammaldags oljesticka, not so much.
Finns fler saker som kan vara intressanta att kolla som man inte ser med elektronisk nivågivare. T.ex. om bilen läcker kylarvätska är det en mycket bra idé att kunna dra upp stickan och se om oljan är förorenad av kylarvätskan. Efter hårdkörning på Autobahn och/eller i varmt klimat kan det dessutom vara en bra idé att titta på stickan, se hur oljan ser ut och hur den luktar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är riktigt. Man får öppna påfyllningslocket istället. Ser det för jävligt ut där inne brukar hemskheterna skvätta upp dit också.
Den motor jag har finns det ju dessutom en liten sticka i. Men det är rätt akrobatiskt att komma åt den, när motorn väl är monterad i bilen.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
har märkt på min dock bensinare men även kört diesel att "till tom tank" ökar avståndet efter några mil brukar köra mot trippen för att på slutet kunna matcha hur långt till jag kan köra
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset