Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, att man kan få en D3 att öka till 215 hk genom att lägga till Polestar är ju ett märkligt beslut av Volvo. Rimligare hade väl varit 200, så det fortfarande året efter köpet inte hade gått att komma ikapp D5 helt och hållet. Det hade nog stöttat försäljningen av den dyrare D5.
Sen ger ju Polestar i D5 230 hk, vilket alltså fortfarande är mer än Polestar i D3. Så lite skillnad är det ju kvar, men den kan förstås vara rent politiskt betingad, inte teknisk.
Användarvisningsbild
av snepo
lauferx12345 skrev:Så där...ny mjukvara :-) och nu fungerar färddatorn som den ska men även blåtand som strulade. Efter 3mil och någorlunda lugn körning 80-90km/h så är färddatorn uppe i ca 1140km (men då har jag verkligen kört lugnt)

Kan det vara Volvos trådlösa uppkoppling mot bilen som strular någonstans på vägen när de uppdaterar? ?:-/
Första gången jag kollat detta. Tankade fullt körde ca 4km på 80 väg till affären. Visade 1420 km till tom tank. Har nu kört några mil till,visar 1350 km till tom tank. Men jag kanske har större tank på S80:n än xc70. 70 liters tank
av andersuw
För den som vill se riktigt upplyftande siffror kan jag rekommendera en tripp till alperna. Efter att ha kört ner från San Bernardino-tunneln i Schweiz visade färddatorn i min V70 D4 -15 glatt att jag kunde köra ytterligare drygt 300 mil på befintligt bränsle. Och då hade jag inte ens full tank. :D
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:För den som vill se riktigt upplyftande siffror kan jag rekommendera en tripp till alperna. Efter att ha kört ner från San Bernardino-tunneln i Schweiz visade färddatorn i min V70 D4 -15 glatt att jag kunde köra ytterligare drygt 300 mil på befintligt bränsle. Och då hade jag inte ens full tank. :D
ja det vore nåt. Fast jag kollar inte på detta så ofta. Ser ju på tankmätaren,när det är dags att tanka.
av andersuw
Samma här. En helt vanlig tankmätare har sina fördelar. ;-)
Användarvisningsbild
av snepo
Nicke83 skrev:Ska man köra en bil som går snålt / kunna köra många mil på en tank så ska man inte köra volvo.

De går inte direkt snålt av sig volvos motorer :wink:
Förslag på vad man skall köra då
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter vad jag har läst, när olika bilar jämförts, verkar det som om de nya VEA kan gå riktigt snålt om man vill. Mest beror det ju fortfarande på föraren. Utöver det hänger det inte bara på motorn, utan även resten av bilen. Säkerhet är ofta ekvivalent med tyngd, vilket ökar förbrukningen. Praktisk formgivning är heller oftast inte optimal ur förbrukningssynpunkt.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Efter vad jag har läst, när olika bilar jämförts, verkar det som om de nya VEA kan gå riktigt snålt om man vill. Mest beror det ju fortfarande på föraren. Utöver det hänger det inte bara på motorn, utan även resten av bilen. Säkerhet är ofta ekvivalent med tyngd, vilket ökar förbrukningen. Praktisk formgivning är heller oftast inte optimal ur förbrukningssynpunkt.
Måste ändå säga att jag är imponerad av min förbrukning. Över 1600kg automat chippad. Jag har nu gjort fem mätningar vid pump,och de har legat mellan 0,55-0,68. Sen att jag är lite besviken på kvaliteten,pga skrammel inne i bilen är en annan sak. Fast jag vet ju inte heller om andra märken,i samma storleksklass/hk går lika snålt. Endast andra dieseln jag äger i mitt liv
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]