Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Xenon får ha högre ljusintensitet i vad som brukar kallas "bläningspunkten". För att få ha det så krävs nivåreglering och rengöring.

Jag skulle anta att LED-belysnigen har samma ljus i bländingspunkten som vanliga halogenlampor. Därmed slipper du kravet på rengöring och nivåreglering.

LED är lättare att reglera, så du kan skicka mer ljus åt andra håll än blädningspunkten. LED-ljusen upplevs därmed som ljusare.

Observera att ovanstående är ett antagande.
Enligt det här dokumentet

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 66-23e.pdf

krävs rengöring om halvljusstrålkastarna har ett ljusflöde på över 2000 lumen. Detta gäller oberoende av teknik (halogen, xenon, LED). Det skulle helt enkelt kunna vara så att vissa LED-strålkastare inte når upp till det värdet och därför inte behöver rengöring. De kanske ändå upplevs som väldigt ljusstarka eftersom ljuset riktas optimalt.
Spännande. Än så länge (vad jag sett) verkar det främst vara just bara Mercedes som leverar bilar med LED-ljus utan strålkastarspolning. Hoppas innerligt inte att det är ett mode som sprider sig.
:evil:
Lucif3r skrev:Sen kan man ju såklart diskutera i all evighet hurvida strålkastarrengörning verkligen är nödvändigt eller ej... Visst kan det bli lite segt i längden att behöva stanna lite då och då och torka av kastarna själv men...
Det är ju guld värt på vintern vid mycket körning i slask. I synnerhet vid längre körningar. Jobbigt bara att extraljusen saknar rengöring och slutar göra nytta efter ett tag.

Jag tycker att det är tillräckligt mycket värt för att jag ska planera att ta ner fronten i höst och dra fram spolarslangen till den strålkastare där den saknas. Motorerna lär få en dos fett samtidigt.
andersuw skrev:Enligt det här dokumentet

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 66-23e.pdf

krävs rengöring om halvljusstrålkastarna har ett ljusflöde på över 2000 lumen. Detta gäller oberoende av teknik (halogen, xenon, LED). Det skulle helt enkelt kunna vara så att vissa LED-strålkastare inte når upp till det värdet och därför inte behöver rengöring. De kanske ändå upplevs som väldigt ljusstarka eftersom ljuset riktas optimalt.
Tack för att du tog fram fakta istället för allt gissande.

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den X[…]