Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

M46 är ungefär dubbelt så lång som M40-lådan. M47 är bara 1 och ½ gång så lång som M40-lådan. Detta innebär ju bl.a att monteringen för balken och stödlagret inte stämmer. Även kardanaxeln blir ju olika. Det finns säkert fler olikheter (eventuellt hastighetsmätarvajeruttag?) men det här med måtten på lådorna får du lösa först.
Växellådsbalken är lätt att flytta. Jag kan inte tänka mig annat än att det finns färdiga skruvhål i karossen som passar M46 även på en 84:a eftersom det finns 84:or som har M46 original. Samma sak är det med stödlagret om det nu ens sitter på annan plats. Gör det inte det så går det att flytta. Volvo gjorde ju inte olika underreden för bilar med M46 och M47. Ta bara hela paketet från 82:an så skall det inte vara några problem.

Dock så saknar 245:an förmodligen elkretsen till overdriven så den lär du få koppla själv.
Tilly skrev:Växellådsbalken är lätt att flytta. Jag kan inte tänka mig annat än att det finns färdiga skruvhål i karossen som passar M46 även på en 84:a eftersom det finns 84:or som har M46 original. Samma sak är det med stödlagret om det nu ens sitter på annan plats. Gör det inte det så går det att flytta. Volvo gjorde ju inte olika underreden för bilar med M46 och M47. Ta bara hela paketet från 82:an så skall det inte vara några problem.

Dock så saknar 245:an förmodligen elkretsen till overdriven så den lär du få koppla själv.
Det låter lovande. På 244:an har jag i alla fall extra skruvhål för att kunna flytta fram växelbalken, dock inte extrahål för stödlagerbalken vad jag kan se.

Det är alltså ingen skillnad på underrede 244 och 245 kaross då dom är olika sedan kombi? Har ingen 245:a hemma så jag kan kolla hur den ser ut.

Jag har inte hittat någon 245 från 1984 med annat än M47 låda när jag letat.
Jag har ingen bil med M46 att jämföra med så jag skall inte säga att jag är helt hundra på det men jag tror att stödlagret sitter på samma plats men att kardanaxeln framför stödlagret helt enkelt är kortare på bilar med M46.

Jag kan inte komma på något som skulle skilja i underredet mellan kombi och sedan. Möjligen kraftigare bakfjädrar på 245 men de tillhör ju egentligen inte underredet.

Både turbon och dieseln hade M46 1984. Volvo anpassade karosserna i möjligaste mån för att man skulle kunna lägga i vilken motor och drivlina som helst i så att man slapp göra speciallösningar till de olika varianterna.
Stödlagret sitter på samma ställe, växellådsbalken är flyttbar. Alltså inga problem att flytta emellan.
Bakaxeln behöver aldrig bytas, alla 240 har stora medbringaren, oavsett diameter på mellanaxeln. Däremot måste man byta hela mellanaxeln då M47 o M46 inte är samma (inte längd, och inte splines).

Angående M46 och M47 så kom M47 Januari 1983, efter det är det bara dom med K-jet som har M46 (GLE/GLT/Turbo)
jag vet inte vilka årsmodeller. men det finns 2 olika storlekar på medbringare på m46 växellåda och kardanen är olika grova. 45 och 51mm tror jag måtten var. har inte kollat så noga på bakaxeln kan jag erkänna, för har alltid bytt det som paket. men har hört att det eventuellt skiljer där likväl som på växellådan.

har inget bra att mäta med just nu men kan gå ut imorgon och mäta på medbringare bak och se om det skiljer något där mellan bilarna.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]