Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, (detta gäller en V70n, 2.4d, MY08, 19500 mil.)

Så var det då dags även för mig, idag hoppade armen som styr virvelspjället av. Jag vet att det var just idag för jag hade huven öppen på förmiddagen för att kontrollera ett mindre (2-3 droppar) oljeläckage i närheten av styrarmen och då satt den där den skulle. Ikväll när jag skulle kolla om det läckt någon mer olja (det hade det inte) så hade den hoppat av. (håller med om att det är ett jäkla sammanträffande...)

Iaf, jag lyckades pilla tillbaka armen på kulan och även om det inte håller i evighet så vet jag att det finns repsatser, så det i sig är inget jag oroar mig över. Men, i samband med att jag satte tillbaka armen på kulan (notera att jag har den nyare konstruktionen där kulan sitter i änden på "spjällskivsstången") så noterade jag att delen med kulan rörde sig fram och tillbaka i princip helt utan motstånd. Jag vet inte hur det ska kännas men det fick mig iaf att tro att något var av mellan denna och spjällskivorna. Är det ett fel som kan inträffa?

Här kan ni se felet jag misstänker
spjällskivor.png
spjällskivor.png (212.97 KiB) Visad 1130 gånger
Här kan ni se film där jag petar runt delen med kulan https://youtu.be/r5mYlidFxzo

Sägas bör att jag ägt bilen i knappt ett år och kört ca 1000 mil. Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad på motorgången nu och innan. Den går riktigt fint på landsväg men är ganska rå och skakig på låga varv vilket märks i stadskörning, men inte orkeslös. Jag har inte kört någon annan bil med samma motor så vet inte hur den borde upplevas.

Tack på förhand! :)
/David
Hej.

En bekants nyköpta XC90 2006 hade den armen lös.
Han fick syn på den, när vi stod och inspekterade den efter köpet. Den var nyservad, så nån slarver hade varit framme.
Det tog en stund innan vi hittade lilla armen (där den skulle sitta), och den gick lätt som en plätt, som om den var helt lös.
Men enl min bekant blev den att gå mycket bättre med armen på plats, så den var nog hel.

Ingen motorvarning eller nått med den lös.
MickeM skrev:Hej.

En bekants nyköpta XC90 2006 hade den armen lös.
Han fick syn på den, när vi stod och inspekterade den efter köpet. Den var nyservad, så nån slarver hade varit framme.
Det tog en stund innan vi hittade lilla armen (där den skulle sitta), och den gick lätt som en plätt, som om den var helt lös.
Men enl min bekant blev den att gå mycket bättre med armen på plats, så den var nog hel.

Ingen motorvarning eller nått med den lös.
Tack för svaret! Jag lyckades pilla tillbaka armen men den sitter inte helt hundra så har beställt en ny. Min oro rörde att änden på spjället rörde sig så otroligt lätt, som att den inte längre satt ihop med spjället. Hittade dock en film där någon pillade på ett nytt omonterat spjäll och det såg ut att vara betydligt mindre massa i det än vad jag föreställ mig, så kanske allt funkar som det ska trots allt. Men som sagt, har beställt ny arm så får vi se vad som hönder.

Trevlig helg / David
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]