Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
[/gmap]
Tikkapower skrev:Har ingen klump i grillen :-(
Då kommer du inte få någon adaptiv farthållare i den bilen
av Schmoyoho
Men om inte någon viss rutsensor är make or break så borde det ju gå att eftermontera adaptiv farthållare (till ett mer humant pris än att byta ruta + installera sensorerna). Det hänger väl mer på huruvida det går att ladda in mjukvaran.
av Lövet
Det har jag svårt att tro att Volvo tillåter. De brukar inte vara så pigga på att någon modifierar någonting som har med säkerhet att göra.
av Tikkapower
Schmoyoho skrev:Men om inte någon viss rutsensor är make or break så borde det ju gå att eftermontera adaptiv farthållare (till ett mer humant pris än att byta ruta + installera sensorerna). Det hänger väl mer på huruvida det går att ladda in mjukvaran.
Naturligtvis går det att eftermontera, frågan är bara vad Volvo ska ha för att göra det.

Väldigt intressant att det skulle skilja på bromssystemet på bilarna bara för att det är adaptiv farthållare istället för vanlig farthållare. Har mycket svårt att tro att det skulle skilja något annat än möjligen storleken på bromskivor och liknande, vilka i så fall går att byta.

Men, jag antar att det kostar skjortan att uppgradera så jag ger upp denna plan.
av Lövet
Tikkapower skrev:Naturligtvis går det att eftermontera, frågan är bara vad Volvo ska ha för att göra det.
Själva delarna kan du säkert hitta men sedan ska Volvo installera mjukvara också vilket de med 99,9% sannolikhet inte kommer göra åt dig. De kan helt enkelt inte garantera att grejerna kommer fungera exakt som det är tänkt vid en eftermontering.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Tikkapower skrev:
Naturligtvis går det att eftermontera, frågan är bara vad Volvo ska ha för att göra det.

Väldigt intressant att det skulle skilja på bromssystemet på bilarna bara för att det är adaptiv farthållare istället för vanlig farthållare. Har mycket svårt att tro att det skulle skilja något annat än möjligen storleken på bromskivor och liknande, vilka i så fall går att byta.

Men, jag antar att det kostar skjortan att uppgradera så jag ger upp denna plan.
Det är såkallad aktiv booster när du har adaptiv farthållare, just för att kunna bromsa mjukt och exakt med rätt kraft.
För autobroms räcker ett "enklare" system då komfort inte lika viktigt.

Delarna går naturligtvis att beställa, men kablage kan saknas som gör det svårt att installera. Och framförallt måste den sortens mjukvaruuppgradering/option gå att addera i efterhand, vilket inte går för just denna bilen, det är låst i Volvos system.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]