Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Tjena,

Dags för ny bil här i Danmark. Kollat först på begagnad importbil från Tyskland - mest jänkar med V8 - fast jag får erkänna mina Volvo gener vägrar ! Så det blir nog en V60 som tjänstebil och en privatbil för bana vid sidan av.

Så frågan är nu vad som funkar bäst en ny D5 VEA med 8-steg aut. eller gamla T6:an. Om man kollar spec är D5 snabbare till 100 kmh men jag tänker att T6 är bättre i acceleration när bilen är i fart.

Förutom kan T6 skrämmas upp i 350 hk med RICA med fin effektkurva mellan 4500-6500 varv. Det verkar inte som att det är mycket att göra med optimering av D5.

Gillar egentligen dieseldraget från D5 och spetseffekten från T6 men kan inte riktigt ta beslut även om jag sagt tidigare att jag bara vill ha benzin och massor cylindrar. Kanske ska dra på semester innan jag får lagt beställning.

Ni som har provat båda motor eller kör nya D5 - vad tycker ni. Och är det andra fördelar med en helt ny V60 jämnfört med en 2013 (ekonomi och underhåll spelar ingen roll)?

En fullmatad V60 D5 går iövrigt på runt 1 M SEK i Danmark. Det är jävligt sura pengar!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
D5 är inte snabbare till 100 om du nu tycker det är viktigt :wink:
Kostar D5 1miljon kan du ju likväl kolla vad en ny T6 awd kostar, är rätt gott med awd när man har lite kräm.
Gamla T6 har gamla 6-stegade lådan emot sig men är en mkt skön bil iaf, dock i nya D5 har ju 8-stegade lådan gjort underverk.
Användarvisningsbild
av EjS
W.A.P.E. skrev:D5 är inte snabbare till 100 om du nu tycker det är viktigt :wink:
Kostar D5 1miljon kan du ju likväl kolla vad en ny T6 awd kostar, är rätt gott med awd när man har lite kräm.
Gamla T6 har gamla 6-stegade lådan emot sig men är en mkt skön bil iaf, dock i nya D5 har ju 8-stegade lådan gjort underverk.
Jag kanske tar fel men på bilbasen.dk står det 6.6 sek för gamla T6 och 6.5 sek för nya D5.

Nya T6 går på drygt 1.3 M SEK och nånstans ska det ju sluta! T5 är en möjlighet som tydligen kan ge 293 hk med Rica.

VADFÖR SKA DET VAR SÅ JÄVLIGT DYRT I DET HÄR PISLANDET!!!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Pisslandet har ju fel i uppgifterna också :) 6.0 är det enl volvo
En T6 skulle aldrig få gå sämre än en D5, däremot är det kul att Volvo fått fart på dieslarna.

2013 modellerna har ju inte faceliften vilket är att föredra, tycker jag.
Användarvisningsbild
av EjS
XC90_Executive skrev:Varför inte D6 TE då? 345hk/736Nm med Rica! :)
Vore ett bra val - men av någon anledning fås inte den med förmånligt skattevärde och då blir leasingen helt vansinnigt dyr.
av Schmoyoho
Jag har inte kört varken någon D5 eller någon 8-vxl bil, däremot MY14 T6 tillräckligt för att tycka motorljudet är skäl nog att välja en T6.

Du tappar två årsmodeller där inget viktigt hände men vinner AWD och två cylindrar. Med trim har väl T6:an ändå nog med bottendrag för att en diesel ska sluta vara intressant hoppas jag? 6an känns som ett bättre val för bankörning också, inte minst om du kan skrämma den till 350 hk = v60 polestar.

Vet inte vilka 0-100-siffror du kollat på men från fabrik gör D5 MY16 sprinten på 6,5 s medan en T6 MY14 gör den på 6 s blankt. Du skrev 2013 någonstans också så jag kan ju nämna att jag tror man mixtrat med växellådans mjukvara till 2014 då samtliga iaf T6:or är snabbare till 100 än MY13 (0,2 s i V60s fall men ändå :roll:)

Jag är ingen dieselmänniska så för mig är det helt obegripligt varför man inte väljer en T6 om driftkostnaderna inte är något problem. Dricker mer soppa men har mindre underhållsutgifter så det borde ju vara en mindre break-even typ...?
Användarvisningsbild
av Perra83
En T6 är alltid en T6. Däremot är D5 VEA med Polestar riktigt kvick.
VEA dieslarna går även rätt bra att varva ur. Dom andra dieslarna som jag har haft har typ dött över 3500-4000rpm.
I med sportläget och det går undan. Paddlarna går att använda i både D och sport. Motor och låda är riktigt på hugget i sport.
D5 går att köra snålt om man vill.
Användarvisningsbild
av EjS
Tackar alla för åsikter.

Var och testade en V60 i dag - kanon model och fin dynamik, fast jag tar standard chassin pga. familjens komfort. D4 dom hade var inget vidare, snabbare och lite tystare än min nuvarande XC70 D5 men fler vibrationer.

Fick säljaren att ge erbjudande också på T5 och T6 VEA (FWD - AWD för dyr pga. skatteteknik). Då ska vi få framhjulen att röka!!!

Återkommer när beställning är lagt.

P.S. Vadför vet säljare absolut ingenting om utrustning, växellådor, motor osv.? Standardsvaret var: "D4 är en fin motor".

Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men f&ari[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]