Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en Volvo S60-01 2,0 som nu har gått nära 20 000 mil.

Den har alltid väsnats något merän vår Volvo V70 -03, har dock inte kunnat påvisa hjullager.

Nu har ljudet dock ökat drastiskt, det börjar brumma vid 70 km / tim och sen ökar det. Svänger man kraftigt höger så låter det mycket mer medan det nästan försvinner när man svänger vänster vilket bör tyda på vänster sida. Man känner tillochmed vibrationer i bilen när man kör runt 90 och svänger lite kraftigare till höger.

Samtidigt kan man höra ett klonkande ljud framifrån när man använder bromsen i olika situationer. Har inte kunnat hitta ett givet mönster här.

Det märkliga är att när jag testade bilen igår så kunde jag inte återskapa felet trotts att flickvännen sa att hon upplevde det hela tiden.

Förstår att det kan vara svårt att säga var det är på rak arm men visst låter det som ett defekt hjullager?
av sensonic
Ja, låter absolut som hjullager vä fram. Du bör kunna känna vibrationer i fjädern om du hissar bilen och snurrar hjulet.

Vad gäller klonk, kolla över leder och fjädring i framvagn. Jag gissar på länkarmar.
av snowman
Jo jag får nog ta o köra på det och byta hjullager. Hittade denna videon som gör att det ser lätt ut att byta :

Behöver man göra hjulinställning efter denna proceduren?

Annars har jag sen tidigare gjort det på V70 med följande steg :

1. Lossa hjulbultar och mitt bult
2. Hissa bilen med domkraft
3. Skjuta under 2 pallbockar
4. Demontera hjulet
5. Demontera bromsok, hade fått djupa spår i skivan så det blev lite jobb med att få av oket men det gick tillslut.
6. Demontera bromsskiva
7. Demontera Bromssköld
8. Skruva av mitt bult och skjuta in drivaxel så långt som möjligt
9. Konstatera att det inte fanns en chans att kunna demontera hjullager utan att ta ut drivaxeln helt
10. Sätt 3 klämmor på fjädern för att få lättare att haka av bärarmen
11. Lossa skruvarna som håller spindelleden (3 st)
12. Spänna bort undre bärarm med hjälp av spännband
13. Ta av spindelleden, krävdes lite hamrande på symmetriskt med hugg mejsel innan den gav sig
14. Ta av krängningshämmaren som är fest i hjulbenet
15. Dra ut drivaxeln men vara försiktig med damasken och att den inte lossnar från växellådan
16. Ta ut 4 bultar som håller hjullagret
17. Hamra med huggmejsel för att få av hjullagret vilket gick efter liten stund
18. Nu är det dag att montera ihop allt, först det nya hjullagret med 4 bultar
19. Montera den nya spindelleden genom att skruva symmetriskt in skruvarna
20. Montera in drivaxeln
21. Parera in spindelleden i undre bärarm vilket inte gick så lätt
22. Lossa de 3 klämmorna som håller ihop fjädern
23. Lossa spännbandet vilket kändes riskabelt med sådan spänning
24. Spindelleden ville fortfarande inte i sitt hål i undre bärarm men efter lite bankande så hoppar den rätt
25. Montera muttern till spindeleden
26. Montera krängningshämmare
27. Montera bromsskiva
28. Montera mittbulten
29. Montera bromsok
30. Montera däcket
31. Färdigt
av snowman
Detta är märkligt, lossade centerbulten, hissade upp bilen, gav mig på hjulbultarna. Då märker jag att jag inte ens behöver långa handtaget för att få av dem!? De sitter klart lösare än alla andra muttrar på bilen. Ingen aning om det var så mycket att det kunde glappa, men jag skruvade åt allt igen, hissade ner bilden och tog en rund.

Denna bilen har som sagt alltid låtit men missljudet från föregående dag är helt borta, inga vibrationer häller när man svänger fram och tillbaka? Låter ägaren prova bilen men även hon kan inte återskapa ljuden, verken brommandet, vibrationer eller klonkandet?

Jag passade på att känna på diverse stag när bilen var upphissad men allt verkade sitta, iallafall så pass att jag inte kunde rucka med händerna.

Kan det vara så att muttrarna varit på tok för lösa? Kan det förklara klonkande och brummande endast tidvis?

Vi bestämde oss för att inte gå vidare med bytet så vi får avvakta och se vad som händer nu. Hoppas inte det kommer tillbaka under veckan då bilen används!
av snowman
Detta visades sig vara hjullagret, tydligen solklart enligt verkstaden. De bytade och sen dess har det fungerat utmärkt!

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]