Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Utlandssemester i Italien stundar och för att få plats med packning och dessutom sära lite på barnen så tänkte jag att en bra lösning på problemet var att plocka ut mittensätet i andra stolsraden på min XC90 (2007) och använda denna plats för en extra resväska.

Bortplockande av sätet gick bra, bara att lossa fyra bultar och en kontakt. Problemet är att jag fick en felkod där det stod något om en SRS -varning. Någon som vet om det finns någon "plugg" att sätta i kontakten till sätet så felmeddelandet försvinner?

Om inte det finns skulle jag kunna leva med att jag har ett varningsmeddelande under resan till Italien bara jag är säker på att jag inte har satt hela airbagsystemet ur spel?

Har jag lyckats med att sätta airbagssystemet ur spel ?

Mvh Johan
Här är en länk till ett amerikanskt forum där de gjort samma sak. Det finns lösningar. Dock vet jag inte om det går att fixa i efterhand. Handlar om bältesträckaren till mittenbältet om jag kommer ihåg rätt...

http://forums.swedespeed.com/showthread ... -SRS-Light
Hej!

Tack för svaren.
Det verkar inte som att det går att plocka bort mittensätet på ett smidigt sätt. Efter att jag fick svar från Bilia igår em att hela airbagsystemet är satt ut spel bara för att sätet är urplockat så satte satte jag in sätet igår kväll igen och jag har nu bokat tid hos Volvoverkstad för att återställa systemet. Får minimera packningen istället. :???:
bältes låset gick sönder på förarstolen i min v70n 2007, när ja klippte av kabeln för att ta bort låset så stog det i displayen "srs airbag service snarast" kört med detta i snart ett år nu, när ja satte in ett lås från en volvo v40 -2004 års modell och skarvade kontakterna så fungerade inte det alltså att felmeddelandet försvann, dock försvann det så fort man höll inne bältet i det gamla trasiga låset och kabeln var ansluten, har köpt bältes låset från volvo för knappt 1 år sedan men inte satt på det, dels känns de som mycket meck med att ta ur förarstolen och dels så slipper man höra "bing bing bing bing bing bing bing bing" ljudet när man kör iväg utan bälte i över 10km/h.

Men ska snart sätta på det nya låset, hoppas felmeddelandet försvinner om de nu inte är permanent efter så lång tid, men blir det permanent får man nog åka in till volvo iallafall för framfönsterhissarna vill aldrig stanna uppe de åker alltid upp i automat läge, så störande.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]