Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Halvmas
Nybil88 skrev:Tack för alla bra inspel!
Tror dock att både fokus och golf går bort så länge de är i sedan/kupéutförande. Känns som att kombi är ett måste pga barnvagn, men nödvändigtvis inte lika stor kombi som redan innehas i dagsläget (Skoda octavia).
Jag har sneglat på V60 tidigare då denna bil tilltalar på flera sätt. Dock har jag fått rådet att undvika D2 och istället satsa på D3 eller D4. Har en kompis som snackat varmt om Toyotas hydridmodeller i kombiklassen, men jag känner mig inte helt övertygad.
Är riktigt sugen på Volvo.
Toyota gör ofta relativt problemfria och bra bilar så det är nog ett rätt säkert om än tråkigt köp. Blandar du in lite körglädje i kalkylen och jämför mot en V60 så vinner V60 alla dagar i veckan. Det är en riktigt skön bil att köra och att färdas fram i. Baksätet är lite trångt och tyvärr är bagageutrymmet väldigt litet men klarar du dig på det är nog bilen perfekt. Det finns ett stort urval så titta runt lite och provkör med olika motorer och fälgstorlekar för att hitta just din kombo med komfort/prestanda/ekonomi. Lycka till :D
av Schmoyoho
Jag hade nog hellre köpt en Golf än en V40 måste även jag som inbiten volvo-nörd säga. Men V60? Absolut. Finns ju snåla V70:s också men i båda fallen känns det som att man väljer form, funktion och ekonomi före körglädjen. Men ingen bil som är totalt dötrist att köra antar jag, finns ju långt värre. 60-serien ska väl vara ganska bra på vägen också?
av Lövet
V40 är för liten, lycka till att få in en bakåtvänd barnstol i den och sedan sitta i stolen framför...

V60 är precis så det räcker och är större invändigt än man tror, skillnaden mot V70 är främst bredden invändigt. Sedan bagaget förstås som ligger i en helt annan liga. Men jag har haft 3st V60 med småbarn och det går utmärkt om man lämnar den gigantiska liggvagnen hemma. Man klarar sig faktiskt rätt bra utan.

Jag har haft 3st olika motorer, en T3 en D5 AWD och en D3. Faktiskt mest nöjd med D3an. D5an var märkbart bullrigare, visst snabbare också men på "normala" varvtal skiljde inte mycket.

T3an är snål som attan trots bensin och är den som passar bäst om man bara åker runt i stan. Min snittade 0,73 ungefär vilket bara var 1dl mer än D3.

Något sånt här borde ju vara vettigt för dig: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]