NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aaron87
Tjo! är helt ny här och tänkte kolla med er om det är någon som upplevt dessa fel förut.
min sambo har en volvo v50 -06 1.8 och den har fått fnatt helt enkelt. den visar många olika felmeddelanden i några sekunder som tex, bromsfel stanna snarast, airbag, ingen bältas bak, mätarna slocknar och ramlar ner till 0 etc... någon som har varit med om det här förut som kan hjälpa oss att få till bilen.

tacksam för seriösa svar!
av Aaron87
XC90_Executive skrev:Kan vara dags att byta batteriet. För visst fixades det felaktiga kablaget till MY06?
har provat att byta batteri men ingen skillnad... vad menar du med kablaget till my06?
av dieselputte
Kablaget som avses är det som går till förardörren från A-stolpen, har för mig brytpunkten gick någonstans 2006 då nya bilar fick det guldpläterade direkt från fabrik. De bytte kablaget på min feb 2007. Jag har haft det här problemet med massor av larm ett par gånger, men det är nog 3 år sedan sist.

Det är uppenbart någon kommunikationsbuss som blir utslagen , eller någon bugg i någon styrenhet.

På de engelska forumen har jag läst om kablage som går över en skarp kant vid höger strålkastare som kan ha skadats. Sen har jag sett någon som hade problemet när baksätet var nedfällt med tunglast ovanpå, försvann direkt när sätet återställdes. De gånger jag hade problemet satt det passagerare i baksätet.

Börja med att titta under handskfacket, bakom golvmattan mot torpedväggen sitter CEM , där finns några kontakter som kan hoppa ut och ge upphov till skumma fel. Bara att trycka in och se till att låsningen snäpper i.

Efter det, kolla kabelhärvan under passagerarstolen, det har varit en del problem där som gett airbag larm. Någon kabel som kan ha skavt mot metallen i stolen, isolera isf skadan med eltejp och rätta till kablaget med några panduitband (straps)

Kolla jordpunkterna vid fjäderbenet intill batteriet.

Det kan ju även vara kabeln till förardörren även om den är utbytt, ta isär, rengör med fin metallborste, spreja oxid sprej, återställ.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]