Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oschki
Har en volvo v-40 från -98, 2.0 liter.

Felet har lite ändrats i takt med att jag bytt ut olika delar, i mitt senaste inlägg finns en uppdatering av läget just nu...

Idag började antispinn-varningslampan lysa kontinuerligt mitt under körning. I samband med detta skedde ett mycket märkbart krafttapp på alla växlar och varvtal. Bilen går även mycket trögt på tomgång. Någon som har några idéer vad felet kan vara? Kan nämnas att jag bytt bromsklossar bak för ca 300km sedan, ifall det kan ha någon inverkan.
Senast redigerad av 1 oschki, redigerad totalt 0 gånger.
Jep, var främst det med ABS ringen jag tänkte på ifall den skulle ha fått en törn i samband med bromsklossbytet.. (Krävdes lite milt våld pga rost för att få det fixat).

Ingen motorlampa lyser, endast antispinn. Har idag varit inne och kopplat från och till diverse olika grejer under huven och verkar som att det kan vara lmm som är problemet. Ska skaffa lite rengöringsspray imorgon så får se om det skulle lösa det hela.
benka1 skrev:Dra kontakten till lmm går den sämre så är det ej den som felar..
Jep, det var den metoden jag använde mig av. Nu är lmm putsad i vart fall, så får se hur det hela håller ihop när jag ska på jobb imorgon. Det som jag ytterligare har konstaterade igår är att den verkar gå fint som kall, men efter ca 7-8km så sätter problemen in. Men håller tummarna för att rengöring av lmm har gjort susen :)

Edit: Näp, det hjälpte ej. Får väl försöka få händerna på en felläsare nu då. Lånade en från biltema men den fungerade förstås inte.
Okej, liten uppdatering på detta. Har kommit fram till att det var/är ett tändfel. Ena tändspolen felade och lade av efter att man kört ca en mil --> bilen gick på två cylindrar, vete fan varför endast antispinnlampan tändes... Och eftersom jag aldrig tidigare har haft olyckan att behöva köra en bil som inte tänder på hälften av cylindrarna så kände ju inte igen det :oops:

Bytet av tändspole hjälpte delvis, nu går faller den inte mera tillbaka på endast 2 cylindrar som den gjorde tidigare efter en mil. Fortsättningsvis så tappar den dock en del kraft när den blir varm och låter som en tam harley-davidsson... Samtliga stift är bytta och kontrollerat att de ger gnista. Har nu beställt in nya tändkablar, så de är näst i tur bara posten bär hem dem. Några andra idéer? :)
oschki skrev:Okej, liten uppdatering på detta. Har kommit fram till att det var/är ett tändfel. Ena tändspolen felade och lade av efter att man kört ca en mil --> bilen gick på två cylindrar, vete fan varför endast antispinnlampan tändes... Och eftersom jag aldrig tidigare har haft olyckan att behöva köra en bil som inte tänder på hälften av cylindrarna så kände ju inte igen det :oops:

Bytet av tändspole hjälpte delvis, nu går faller den inte mera tillbaka på endast 2 cylindrar som den gjorde tidigare efter en mil. Fortsättningsvis så tappar den dock en del kraft när den blir varm och låter som en tam harley-davidsson... Samtliga stift är bytta och kontrollerat att de ger gnista. Har nu beställt in nya tändkablar, så de är näst i tur bara posten bär hem dem. Några andra idéer? :)
Investera i en billig felkodsläsare, finns på Tradera från 50:- och upp-> ELM327 läser felkoder från motor, ABS etc behövs en bättre FKL. :-)-)

Det där är nog hartsbaserat RMA-fluss so[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]