Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Var det inte du som tyckte nya typsnittet på emblemen var fula? Jag tycker nya T6-loggan är snyggare men gillar samtiidgt AWD-texten som den är. Men testa! Nya emblemen kom väl MY16 och T6:an försvann på 70- och 80-serien MY15 så bilen blir ju unik på så vis.

Angående powershift, finns det någon anledning att spola de lådorna än en vanlig manuell? Trodde det var en vanlig robotiserad manuell låda utan lameller som smutsar ner oljan.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Schmoyoho skrev:Var det inte du som tyckte nya typsnittet på emblemen var fula? Jag tycker nya T6-loggan är snyggare men gillar samtiidgt AWD-texten som den är. Men testa! Nya emblemen kom väl MY16 och T6:an försvann på 70- och 80-serien MY15 så bilen blir ju unik på så vis.

Angående powershift, finns det någon anledning att spola de lådorna än en vanlig manuell? Trodde det var en vanlig robotiserad manuell låda utan lameller som smutsar ner oljan.
Powershift har ju en service Intervall på 9000 mil , ett oljebyte / spolning skadar ju aldrig :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Schmoyoho
Så powershift har ett av volvo satt intervall men geartronic har inte det? Är det liknande konstruktion på själva växlarna som på en geartronic men med två axlar och lamellkoppling istället för momentomvandlare?
av Lövet
Schmoyoho skrev:Så powershift har ett av volvo satt intervall men geartronic har inte det? Är det liknande konstruktion på själva växlarna som på en geartronic men med två axlar och lamellkoppling istället för momentomvandlare?
Det är två helt olika lådor. Powershift är principiellt en manuell låda med två kopplingar med automatisk styrning av kopplingarna. Geartronic en konventionell automatlåda.
av Schmoyoho
Lövet skrev:Det är två helt olika lådor. Powershift är principiellt en manuell låda med två kopplingar med automatisk styrning av kopplingarna. Geartronic en konventionell automatlåda.
Jovars men jag funderade mer på varför man skulle vilja spola en powershiftlåda eller ens byta oljan. Ingen har väl någonsin bytt oljan i en manuell låda vid 9000 mil för skojs skull? Tänkte om powershiftlådan var likadan som geartronic-lådan med planetväxelkonstruktion... typ? Alltså att det finns lameller som kan kontaminera oljan som på en geartronic.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Schmoyoho skrev:
Lövet skrev:Det är två helt olika lådor. Powershift är principiellt en manuell låda med två kopplingar med automatisk styrning av kopplingarna. Geartronic en konventionell automatlåda.
Jovars men jag funderade mer på varför man skulle vilja spola en powershiftlåda eller ens byta oljan. Ingen har väl någonsin bytt oljan i en manuell låda vid 9000 mil för skojs skull? Tänkte om powershiftlådan var likadan som geartronic-lådan med planetväxelkonstruktion... typ? Alltså att det finns lameller som kan kontaminera oljan som på en geartronic.

Kan inte svara på funderingen . Men Volvo har Intervall på 9k . Bad inte ens om det på 18k service men det gjordes för det va dags i deras service intervall

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
Schmoyoho skrev:
Intressant fundering, delar kopplingarna och låda olja kanske på powershift/dsg? För det är definitivt bytesintervall på båda dessa, DSG till och med 6000 mil.

Powershift är en "manuell" låda, dvs inte planetväxlar som Geartronic
av Schmoyoho
Finns det våta lameller av den sorten eller är det t.ex haldexkopplingar och lamellerna i en geartronic man avser med våta kopplingar? I sådana fall hade jag ju kunnat förstå varför en PS har ett bytesintervall, men inte varför geartronic inte har det.

Edit: själv är bästa dräng. Och min fråga var tydligen inte lika befängd som jag först tyckte. Det verkar vara våta lameller: http://teknikensvarld.se/volvo-lanserar ... ft-130927/
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 69
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]