Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanEL
Hejsan!

Har köpt farsgubbens V70 2.4T -00 och fick med problemet att motorlampan lyser och det står "Emmissioner" i displayen.....
Han har bytt diverse grejjer utan att felet försvunnit. Bla. luftmassemätaren...... Märks inget på bilen, den funkar och går som den ska.
Han har släckt lampan varje gång innan besiktningen men den tänds igen efter att tag......

Jag har haft en S80 2.4 -00 utan turbo med samma felkod, och lyckades hitta och åtgärda felet själv.....
Det satt en silverfärgad "klump" ansluten till svarta gummislangar som gick över motorn, som hade ärgat igen....
vet ej om den hade nåt med avgasreningen eller nåt att göra... Men efter en rejäl rengörning och uppsmörjning så försvann felkoden.....

Hittar inte den "klumpen" någonstans på denna motor...... Kan den sitta någonstans där man inte ser den så lätt, eller är den inbyggd i något annat???
Någon som har en aning???

Mvh. Janne
av jerryjugend
Förmodar gasspjället (spjällhuset spjällhussensor), o den sitter ganska illa till ,inne under insuget, fronten på motorn.
Dock efter samtal med mekaniker så behövs nog inte insuget tas bort (vilket jag fick göra för att byta vevhusventilation)
men förmodligen ganska bökigt att fixa.....
Tror jag skall ge mig på mitt eget gasspjäll ...
precis som du säger så sitter den enklare till på modellerna utan turbo
Användarvisningsbild
av JanEL
jerryjugend skrev:Förmodar gasspjället (spjällhuset spjällhussensor), o den sitter ganska illa till ,inne under insuget, fronten på motorn.
Dock efter samtal med mekaniker så behövs nog inte insuget tas bort (vilket jag fick göra för att byta vevhusventilation)
men förmodligen ganska bökigt att fixa.....
Tror jag skall ge mig på mitt eget gasspjäll ...
precis som du säger så sitter den enklare till på modellerna utan turbo

Var ute och letade efter spjället/sensorn under insuget, men hittade ingenting där under som liknade något sådant.....
Ser den inte ut som en silverfärgad tub längre??
av garinge
Jo, ser ut som ett fyrkantigt silverfärgad sak :) sitter rakt under insuget, lite halvstruligt att få loss men går när man tagit loss fläkten, tryckrör osv :)
Bilagor
DSC_6503.jpg
DSC_6503.jpg (38.56 KiB) Visad 525 gånger
DSC_6504.jpg
DSC_6504.jpg (69.18 KiB) Visad 529 gånger
av garinge
Enkelt och missa saker, men spjällen ser ganska lika ut mellan motorerna, säkert samma spjäll dom
använde med, men med olika nummer bara :)

Det sitter mycket enklare till på icke turbo, mot turbo, då det sitter riktigt knökigt till.. :)

Jag har ingen aning det, är aldrig fel och prova rengöra först, och funkar det inte så får man helt enkelt byta ut, jag kör dock ett nyrenoverat från atech2, då får man ett som passar perfekt på, bara montera och köra, inget besök till volvo för ny programvara osv, och det ingår packning samt frakt i priset (3795)

nackdel om spjället är rejält skitigt är att det hindrar spjället från att öppna/stänga, och sliter ut motorerna, och tillslut funkar dom inte som dom ska och då blir det felkod på spjället, då kan bilen självdö, funka ibland, ibland gå ner på limpmode med varv mellan 9-1500 och känguru färd hem, osv... volvo hade förut ett "fix" som innebar rengöring av spjället och ny programvara med högre toleransvärden för fel, det är dock fix som enligt dom håller 1-100mil... dvs 1200:- ganska mycket i sjön, bättre med nytt spjäll direkt då.. :)
Bilagor
73287119.jpg
Enklare att byta spjäll på non-turbo som sagt.. :)
73287119.jpg (67.69 KiB) Visad 523 gånger
av garinge
När mitt spjäll strulade, pga tidigare ägaren blåst turbon och ej rengjort intercoolern på olja så det dränkt spjället ordentligt, så såg det ut såhär, rengjorde det, men tyvärr hjälpte det inte, så blev nytt spjäll, samt såhär mycket fick jag ta bort för att utan för mycket problem kunna komma åt och skruva loss spjället :)
Bilagor
a4.jpg
a4.jpg (57.05 KiB) Visad 521 gånger
a3.jpg
a3.jpg (51.91 KiB) Visad 521 gånger
a2.jpg
a2.jpg (50.54 KiB) Visad 519 gånger
a1.jpg
a1.jpg (56.2 KiB) Visad 518 gånger
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]