NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Ja jag var förvånad över hur fräscha mina lyktor var också, 8 år och 12.5k mil. Men det är inte alltid fukten uppenbarar sig i framförallt vänstra lyktan men nu har den hållit sig fuktig sedan midsommarhelgen, så jag ska försöka göra något åt det under v28 då bilen ska grovpoleras. Bilen står 99% av tiden i garage här men tydligen letar sig lite fukt in.
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:Känns spontant som en bil du inte skall köpa.

Jag tänkte med de 35 milen du pendlar per vecka lär det inte bli någon bra ekonomi med tanke på skatten för t.ex.2.0d. Har du inte övervägt att köpa nån bensin variant , eller flexifuel? Ska du hålla nere ekonomin med en diesel lär du nog satsa på en D2 som har mycket lägre skatt, inga dyra partikelfilterbyten, ingen eolys.
Om dom fixar alla problem ser jag väl Inga problem? Men det är klart, om det är så mycket fel så har dom väl tagit dålig hand om den. Jag vill inte ha en bensin. Vi kör faktiskt ganska mycket bil utöver jobbet. Men ju mer jag tänkt på det är det faktiskt lika bra att använda den som "första" bil när vi ska någonstans. Kör ganska mycket släp också, inte roligt att köra med bensinbilar...

Jag ska kolla på en 1,6a också. Det verkar ju mer vettigt med skatten och allt. Dumt att provköra den roliga motorn först :p Vad är det som skiljer mellan Kinetic och Summum? Den jag körde va Summum utrustad!
Användarvisningsbild
av grillchips
Kinetic är den lägsta utrustningsnivån, sedan kommer Momentum och störst är Summum. Får du tag på en Summum kan du vara nöjd, nöj dig inte med lägre än Momentum (dvs Kinetic går fetbort). Jag tror att även de mest ointresserade hade märkt skillnad.
av dieselputte
andreasw skrev: Om dom fixar alla problem ser jag väl Inga problem? Men det är klart, om det är så mycket fel så har dom väl tagit dålig hand om den. Jag vill inte ha en bensin. Vi kör faktiskt ganska mycket bil utöver jobbet. Men ju mer jag tänkt på det är det faktiskt lika bra att använda den som "första" bil när vi ska någonstans. Kör ganska mycket släp också, inte roligt att köra med bensinbilar...

Jag ska kolla på en 1,6a också. Det verkar ju mer vettigt med skatten och allt. Dumt att provköra den roliga motorn först :p Vad är det som skiljer mellan Kinetic och Summum? Den jag körde va Summum utrustad!
Det jag tänkte på var mer att tidigare ägare kanske kört länge med skeva skivor och det sliter på mycket, styrleder, bussningar och lager. Fixar de bilen kan det vara bra att göra en riktig genomgång hos ett besiktningsföretag. Be även att de byter bromsvätska. Kolla även igenom historiken , dåligt dokumenterad bör nog köp skippas.

Se till att bilen har minst High Performance stereo och undvik T-tec klädsel som brukar självspricka.

Den mest hållbara motorn när det gäller diesel är väl D5, mycket få problem man läst om här. Skatten är dock högre och den drar ju lite mer än övriga alternativ. https://www.blocket.se/jamtland/Volvo_V ... m?ca=5&w=3
Användarvisningsbild
av andreasw
grillchips skrev:Kinetic är den lägsta utrustningsnivån, sedan kommer Momentum och störst är Summum. Får du tag på en Summum kan du vara nöjd, nöj dig inte med lägre än Momentum (dvs Kinetic går fetbort). Jag tror att även de mest ointresserade hade märkt skillnad.
Hade dom inte fyra nivåer 08? Har hört att det fanns baspaket, kinetic, momentum och summum.
dieselputte skrev:
andreasw skrev: Om dom fixar alla problem ser jag väl Inga problem? Men det är klart, om det är så mycket fel så har dom väl tagit dålig hand om den. Jag vill inte ha en bensin. Vi kör faktiskt ganska mycket bil utöver jobbet. Men ju mer jag tänkt på det är det faktiskt lika bra att använda den som "första" bil när vi ska någonstans. Kör ganska mycket släp också, inte roligt att köra med bensinbilar...

Det jag tänkte på var mer att tidigare ägare kanske kört länge med skeva skivor och det sliter på mycket, styrleder, bussningar och lager. Fixar de bilen kan det vara bra att göra en riktig genomgång hos ett besiktningsföretag. Be även att de byter bromsvätska. Kolla även igenom historiken , dåligt dokumenterad bör nog köp skippas.

Se till att bilen har minst High Performance stereo och undvik T-tec klädsel som brukar självspricka.

Den mest hållbara motorn när det gäller diesel är väl D5, mycket få problem man läst om här. Skatten är dock högre och den drar ju lite mer än övriga alternativ. https://www.blocket.se/jamtland/Volvo_V ... m?ca=5&w=3
Den har blivit servad var 2000e mil sen den varit ny. Kanske att dom har missat en stämpel i boken. Kollade bara över boken lite snabbt. Ja det kan ju vara en idé, sen påpeka om det är något som är fel. Nej en D5a blir lite för dyrt tror jag. Fast iofs slipper man väl partikelfilter på D5orna?

Den här ser ju väldigt fin ut! https://www.blocket.se/vasternorrland/V ... m?ca=2&w=2
Den här provkörde jag: https://www.blocket.se/vasterbotten/Vol ... m?ca=2&w=2
Användarvisningsbild
av fjohan82
andreasw skrev:
grillchips skrev:Kinetic är den lägsta utrustningsnivån, sedan kommer Momentum och störst är Summum. Får du tag på en Summum kan du vara nöjd, nöj dig inte med lägre än Momentum (dvs Kinetic går fetbort). Jag tror att även de mest ointresserade hade märkt skillnad.
Hade dom inte fyra nivåer 08? Har hört att det fanns baspaket, kinetic, momentum och summum.
Jo det stämmer åtminstone för MY05. Bas hade väl bla. stålfälgar och någon enklare AC...? https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/f ... l_mitt.jpg
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja det stämmer kanske! Jag har mest koll på facelift då jag själv har en, men det ligger nog något i det. Torde väl vara sällsynta vid det här laget ändå, de kan omöjligt gå för några större summor.
av Mikeys
Basversionen fanns väl för alla årsmodeller, dock har jag för mig att de i Sverige låg på samma pris som Kinetic tack vare konstanta kampanjer på sistnämnda så de i praktiken aldrig såldes här. De gick dock att bygga på volvos hemsida. Förutom stålfälgarna så saknade de bl.a. även farthållare och stolsvärme. Utomlands är de däremot vanligare, bland annat såg jag en i en bilhall i Tyskland för ett par år sedan som var av årsmodell 2011. Kändes helskumt med en helt naken plastratt...

Men som sagt, risken att springa på en i Sverige är nog i princip obefintlig.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]